Georgeisme
Numele meu este anxietate și am George Bonea.

Cât ești dispus să-ți asumi din vina părinților?

În ultima perioadă, pe fondul protestelor din SUA cât și a tensiunii acumulate în Europa (tensiune stârnită de atentatele ISIS care au scos la iveală că teroriștii au fost în majoritatea cazurilor cetățeni europeni ghetoizați – pe scurt), s-a ajuns la manifestări anti-rasiste fără precedent și aproape zilnic se mai schimbă ceva în societate.

La ora la care scriu acest text internetul dezbate scoaterea filmului „Pe aripile vântului” de pe HBO pe considerente ce țin de rasismul din film.

Cică ar urma să-l repună pe platformă după ce ar pune înainte de difuzare un carton care să justifice că HBO nu e în asentiment cu cele prezentate în film, că e greșit, că-i vorba de o altă perioadă istorică ș.a.m.d..

Prin SUA niște albi s-au apucat să spele în public picioarele unor afro-americani, o reinterpretare biblică și un mod prin care se cere iertare pentru sclavie.

Arta trece, mai dur ca niciodată, prin filtrul rasismului și comedianți (d-ăia adevărați, nu vlogări explodați) sunt puși la zid pentru glume rasiste.

Și?

Acest mod de a pune problema are și părți negative, cu toate că la prima impresie n-ar avea ce să fie rău în a curăța lumea de rasism și discriminare.

Lipsa educației la nivel global împinge generația actuală către „dacă n-ați înțeles că rasismul e greșit o să ștergem urmele lui”. Să pui un carton explicativ unui film care portretizează o mentalitate învechită e similar cu explicarea utilizării pastei de dinți. Dacă nu-ți spune pe cutie să n-o îngurgitezi o să spui că n-ai știut.

Și dacă n-ai înțeles unde greșești înseamnă că n-ai înțeles nimic. Dacă te pedepsesc pentru că ești rasist, dar nu reușesc să te fac să înțelegi greșeala înseamnă că sunt șanse mai mari să te înrăiesc.

Faptul că mulți n-au înțeles încă/deja cum și cât poate dăuna discriminarea a împins tabăra adversă spre măsuri… care stârnesc.

Dar mi-ar plăcea să ne gândim mai mult la gestul celor care au spălat picioarele afro-americanilor. Este un gest care pentru unii are valențe pașnice, pentru alții înjositoare. Linia e fină, o trasezi conform credinței personale.

Noi în România avem problema sclaviei rome.

Ăia care știm de ea.

Suntem noi astăzi dispuși să ne asumăm greșelile/contextul (cele două nu se pot confunda) din trecut?

E corect față de noi să ne împovârăm cu atitudinile strămoșilor? Auto-învinovățirea salvează cumva situația mai mult decât o poate face simpla conștientizare a nasolului provocat de sclavie? Se poate face abuz de învinovățirea unei generații pentru greșeli trecute pentru răzbunare?

Cum poți repara o nedreptate istorică fără să cocoșezi oameni a căror singură vină e că s-au născut din mișcările de pelvis ale celor care au deținut sclavi romi?

Îmi pun aceste întrebări încercând să anticip dacă noi românii vom înțelege vreodată ce a însemnat sclavia romă, cum a afectat ea viitorul unei etnii și dacă vom putea schimba ceva înainte să ne schimbe cu forța contextul social.

De asemenea, nepoții victimelor vor nepoții abuzatorilor în genunchi sau în acord cu adevărul istoric?

Personal?

Sunt de acord să rescriem istoria, s-o spunem sincer. Să spunem cum popoarele și-au dat felație în mod egal, cum dramele nu se măsoară în cifre („ăia au omorât mai mult”) ci-s la fel de nasoale. Să învățăm ce s-a făcut nasol ca să nu se mai repete. Dar nu mi-aș da bice pe spate pentru că stră-stră-străbunicul…

11 răspunsuri

    1. Daca te referi la tigani, si noi putem fi considerati negrii si tigani de cei din UK, DE, FR… mai ales de fratii si prietenii nostri din FR… asa ca mai bine sa stam in liniste. Oricum nu prea avem un pr bun in lume.

  1. Toata lumea uita de stramosii nostri, tarani legati de glie, romani neaosi! Sunt sigur ca nici de asta nu si aduce aminte nimeni.

  2. Problema e mult mai profunda decat „o pui” tu, si in mod vulgar de altfel, de parca asta mai lipsea. Poate ar trebui sa studiezi traumele transgenerationale si alea colective si o sa inteleagi mai bine cum functioneaza asta cu „pacatele stramosilor” transmise mai departe pe linie, si cei care „le platesc” mai departe. Ca daca ar fi s-o iau pe „scurt” asa cum o faci tu, e ca si cum as fi intrigata ca m-am nascut bruneta si ce legatura are asta cu parintii si stramosii mei care-s bruneti, sau ca de ce m-am nascut de culoare alba, „dar chiar trebuie sa fiu alba??? doar pt ca strabunicii si parintii mei sunt??? nu puteam sa fiu si eu asiatica??”
    Totul are o cauza si un efect, iar mai apoi consecinte, iar acele consecinte se intind pe mai departe, or, consecintelor nu „le pasa” ca tu Vasilica n-ai urat negrii in trecut, ele tot ajung la tine pentru ca ele sunt ca un ecou din trecut al stra(bunilor) (?) tai si lovesc mai devreme sau mai tarziu, asa cum arunci o piatra intr-un lac si piatra aia transmite cercuri vibrationale pe mai departe. Si la un moment dat cad fix peste tine, sunt ca niste datorii care trebuiesc platite, iar oamenii care sunt acolo sa plateasca acele datorii le vor putea plati prin a le intelege mai bine, asta e pretul : o noua intelegere si o noua atitudine. A-i educa si pe ceilalti din jurul lor si a da mai departe acea noua intelegere, catre viitoarele generatii. Se numeste evolutie.

    1. Mi se pare de-a dreptul ridicol aceasta gandire cu pacatul stramosesc. Ce mi-e religia cu dogma religioasa si Adam si Eva, ce imi sunt miscarile astea regresive din Vest.

  3. felatie in mod egal? pe bune acum, sa spui asta cand ai Urssul la poarta care ne-o dam de ne rupe de 200 de ani si noi nu i-am nici macar un scuipat 🙂 nu boss, nu exista felatie in mod egal pana ce nu omoram si noi personal cam 1 milion de rusi si ardem bunuri de cateva miliarde – se poate asta? nu prea curand; deci nu trebuie uitat

  4. Tinerea in sclavie de catre romani a tiganilor o poveste 100%. Asa zisa sclavie tiganeasca nu se compara cu sclavia negrilor in lume. Tiganii erau robi. Despre robie puteti intreba orice profesor universitar medievist. Afisul acela penibil cu sclavi romi care se tot vehiculeaza peste tot este total neinteles fara cunoasterea realitatilor. Acolo sclav insemna rob si nu sclavia afro-americana. La 1800 peste 95% din populatia spatiului de vorbire romanesca erau tarani analfabeti. Tiganii „erau” pe langa domeniile boieresti care aveau atata legatura cu taranii romani cat aveau cu polul nord. Mai punem ca boierii erau bine grecizati, familiile bieresti romaesti get beget erau nesemnificative. Mai erau pe langa manastiri. manastirile erau inchinate pe la greci, deci neromanesti. Autocefalia bisericii ortodoxe romanesti se face prin 1856 anul cand s-a si abrogat robia. Robia era o stare sociala nu o subordonare de tip sluga pe care o bvati cu biciul pentru ca asa vrei. Romanii si statul roman au pacatele lor, dar asta cu robia e doar o gogorita ca sa nu spun necunoastere. Nu-i bai, invatam. E multe de spus, asta a fost asa din incheietura.
    PS. George, am inceput sa te urmaresc si imi place sa cred ca esti un tip inteligent. Ai foarte multe la pozitiv. Continua, iti sta bine, te prinde bine, dar ai grija la generalizari. Uneori ma dezamagesc rationamentele tale bazate pe generalizari. Iti sugerez cu buna credinta o carte despre Teoria argumentatiei. Ma repet, nu-i bai, toata viata invatam.

  5. Oare cînd se va „curăța” țara asta de hipsteri liberaliști și progresiști? De cînd practicile trecutului au afectat etnia romă? Pe vremea comunismului, la fel ca și astăzi, aveau aceleași drepturi ca noi. Poate consideri că soluția ar fi să mergem noi și să le punem bani în buzunar. Proștii au și ei un loc în lumea asta, nu ar trebui sa ne simțim stînjeniți.

Dă-i un răspuns lui Tenno Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.
Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.