Parveniți cu diplome și impresii. De mici

Înainte să se bage camere video în sălile de examene s-a promovat „la hectar”. Până am ajuns la realistele procente de promovare am văzut toți analfabeții terminând 12 clase și în unele cazuri ajungând studenți.

Dacă am avea tăria să fim sinceri cu noi ne-am da seama că mulți au luat diploma de bacaloreat pă „noroc”. Nu-i rușinos să n-ai diplomă, dar e penibil s-o ai degeaba.

Au ei orbii carnet de șofer, de ce n-ar avea analfabeții funcțional diplome?

Din liceul meu am văzut promovând (și ajungând oameni mari) tot felul de desculți intelectual care puteau avea meserii mai potrivite nivelului (și așteptări), dar mândria instituției n-a putut accepta că sub numele unui poet mare (și bețiv) nu se cultivă valori. „Trebuie să treacă toți, să arătăm că aici se face școală”.

Bine, nu-i vina unui singur liceu. Așa-i sistemul. Cum nu ne recunoaștem greșelile trecutului, n-o facem nici în cazul prezentului. „Lasă, învață pe drum… îi învață viața…”.

La facultate am văzut oameni venind ca la fast-food. Diploma universitară se ia.

Evident că nu vreau să generalizez, dar nu cred că suntem conștienți de cât de mic e procentul excepțiilor.

În unele situații suntem așa înapoiați încât n-am înțeles care-i faza cu studiile superioare: le faci să înveți mai mult, nu să fentezi la un nivel superior.

Pandemia asta ne-a prins în plin sezon intelectual. A lovit în examene. Ce se va întâmpla cu țărișoara asta dacă o generația nu-și va consolida cunoștințele în probe definitorii?

E greu să decizi dacă îngheți anul, dacă muți examenele pe Zoom, ori alte variante, dar când vine vorba de studii (mai ales superioare) nu-i loc de concesii. Nu poți transforma un examen dificil și important (precum cel de licență) într-un referat. Cum am auzit că se optează pe la anumite facultăți care nu vor să-și suprasolicite clienții.

Și așa se construiește o altă generație de „specialiști”. Abia uitasem de ăia cu diplome la distanță, acum vin ăștia cu diplome pe referate de 1-2 pagini și discuții pe Skype.

Din păcate școala românească lasă impresia că are clienți, nu oameni dornici să învețe. Îi cerți, dar nu vrei să-i pierzi. Că dau un ban și „până la urmă cât rău poate face o diplomă dată din pix?”

Mi se pare penibil că-n cazul studiilor înalte, unde nu te forțează nimeni să performezi, se caută drumul lejer, ușor și facil. Ba chiar e facilitat. Sunt domenii întregi ridiculizate tocmai din cauza faptului că aruncă patalame în stânga și-n dreapta. Câți „jurnaliști” n-a produs țara asta… Dar sunt și alte domenii care oferă „forță de muncă” la kilogram.

Mulți, proști, dar atestați.

E și normal să se ajungă aici, din moment ce toți parveniții și-au cumpărat diplome. Spiritul Elenei Ceaușescu s-a multiplicat și a intrat în mii de români. Bijnițarii (din politică și nu numai) n-au putut accepta că nu-s intelectuali așa că și-au făcut soclu din Ctrl-C Ctrl-V. Lumea trebuie să uite că-s niște ciocoi și să-i numească „doctori”, „profesori”, „specialiști”. Ăștia-și cresc plozii cu aceeași mentalitate, le plătesc școli scumpe prin străinătate și apoi le dau bijnițăreala pe mână, s-o conducă hybrid (hoț școlit cu vorbele la el) și să formeze noua elită („meritocrată” după ăia care se udă la diplome).

Dar bine, astea-s cazurile fericite.

Plebea flutură diplome universitare luate la ofertă și din spatele unor job-uri fără panașul „cuvenit” se frustrează. Cum să împăturești șaorme când ești licențiat în ceva ce ai fentat trei ani?

Țara asta a fentat școala în colectivitate și d-aia am ajuns să avem speakeri care propovăduiesc anti-5G și anti-vaccin, cu mii de fani și adepți. Siguranța tuturor e în joc când proști cu diplome se simt împuterniciți. Și când alți proști cu diplome știu mai bine.

Dar să vedem partea plină a paharului: unii studenți sunt fericiți că termină și ei studiile superioare mai ușor, primesc o diplomă și de acolo să vezi progres.

Unele facultăți sunt buticuri și unii studenți sunt cumpărători. Și d-aia țara e bazar.

7 Responses

    1. Pai nu trebuie sa ai diplome ca sa poti citi niste statistici clare,sa te uiti in jurul tau,sa te uiti la cateva reportaje despre lucrari plagiate de catre mariile somitati din parlament si la plebea care isi face diploma dar are rezultate penibile la un job entry level intr-o corporatie.

  1. Nu avem si nu vom avea curand nici o universitate in top 700 sau alte ranking-uri globale. Investitia in cercetare e infinitezimala…doctorii, profesorii din facultati nici nu stiu ce e aia ISI…si daca le dai un text pe care sa il analizeze gramatical, probabil majoritatea absolventilor astia de liceu cu ‘Bacaloreat’ ar pica cu brio. Elitistule:)

  2. Tin sa te contrazic, dar nu o sa o fac pentru ca fiecare e liber la a avea o opinie proprie. Sistemul de invatamant este foarte depasit tocmai din cauza ca se bazeaza pe niste metode de predare si gradare a competentei care nu mai sunt relevante. Cand 10%, sa zicem ,sunt analfabeti functionali cum ii numesti, poate ca nu au capacitati extraordinare intelectuale. Cand procentajul este mult peste 50% umila mea parere este ca undeva in sistem se greseste. Din experienta mea spun ca multi profesori dicteaza ce sa inveti, nu te invata cum sa iti folosesti ce ai in dotare si daca indraznesti asta sunt ofuscati „Ce ma, ma inveti tu pe mine cum sa predau?” sau „Asa scrie in programa!”, „Nu mai pune atatea intrebari! Ce? Esti prost?”,”Asa trebuie sa faci! De ce? Pentru ca asa zic eu!”. Profesorii si sistemult de invatamant sunt depasiti si multi nu vor sa inteleaga ca trebuie sa se adapteze vremurilor si dau vina pe copii ca sunt prosti, ca nu vor sa invete, s.a.m.d. Cati profesori stiu sa isi castige respectul elevilor care sa nu uitam trec printr-o perioada critica in dezvoltarea lor ca viitor adulti? Ideea comunista este ca adultii trebuie respectati fara sa pui intrebari de ce, dar generatia noua pune intrebari si bine face. Eu zic sa nu fim acei oameni care imbatranesc devreme si spun „nu mai e ce a fost, copii din generatia asta sunt niste needucati,lenesi si prosti”. Sa nu uitam cine ii educa! Aceia care ii blameaza! Copii sunt niste entitati care sunt modelate de mediu si niste repere. Problema sunt reperele si mediul. Nu dai vina pe o carte ca e proasta, autorul care o scrie a scris-o prost!
    Este un subiect mult prea amplu si m-as largi prea mult. Sa fim mai cumpatati cu a arunca pietre cand poate si noi contribuim la problema.
    O zi buna,
    Cineva care mai are speranta in oameni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Texte pe mail: