Parafilie publicitară

Titlul e o metaforă pentru o bună parte din publicitatea care are loc astăzi. Am mai zis asta, dar mă repet pentru cei care au ajuns târziu la petrecere: o bună parte din publicitari dau dovadă de o reală și problematică bipolaritate morală. Visând cu ochii larg deschiși la „o lume mai bună” își prăjesc creierii cu orele încercând să găsească cele mai bune soluții prin care cancere-business să-și umple conturile.

C-o fac constrânși de faptul că au chirii, facturi și avocado de plătit mai înțeleg, dar unii dintre ei se și laudă cu asta, având trofee și selfie-uri care să le reamintească de acomplișurile din carieră. Și apoi se plâng iar că vor „o țară ca afară”.

Poate-ți este antipatic Rogozanu, dar e greu să-l contrazici când vorbește despre cinicii ecologiști de mucava care vor binele bulei, restul să-nvețe („că și eu am pornit de jos”) dacă vor să nu mai facă pe câțiva cenți cârpele pe care le cumpără ei cu zeci de euro.

Și nici nu vreți să încep să zic de elita limbii române, ăia care-n pauzele de cafea și țigi râd de analfabeții din manele și reportajele rurale, urcând apoi grăbiți la birou că-i așteaptă un mail mandatoriu care are și ceva documente importante în atașament.

Dar să revenim la parafilia publicitară care în ultimii ani, pe fondul unor sume de nerefuzat, a produs niște cupluri șocante și antitetice cum nici în cea mai ciudată familie n-ai văzut.

Așa am ajuns să avem fotbalul cuplat cu pariurile sportive și tutunul cu arta.

Acum vreo doi ani scriam despre influencerii moraliști din spatele unor branduri imorale.

Astăzi companiile de tutun aproape că au normalizat prezența tutunului în viața de zi cu zi. Ha, homofobii erau speriați că se va normaliza pederastia publică și că vor merge pe stradă, de mână, bărbat cu bărbat spre surprinderea minorilor care nu vor înțelege ce se întâmplă și vor vrea să încerce homosexul. Între timp e normal să vezi pe stradă minori care se țin de mână cu Iqosu`.

Pe 1 octombrie (știu, am venit la spartul târgului) a avut loc „Gala Societății Civile”, decernarea având loc la Rock Fm. Cu Exarhu.

Eu nu spun că-i vreo legătură între faptul că Exarhu e/a fost/o să fie? influencer Iqos și faptul că inițial „Gala Societății Civile” avea ca parteri Philip Morris România (ăia cu Iqos). Poate-i vreo coincidență.

Partea bună e că societatea civilă (o parte din ea) s-a scandalizat că business-ul care-și ucide 2 din 3 clienți a ajuns să sponsorizeze o astfel de „gală”. Atât de mult s-au enervat unii că Philip Morris a dispărut de pe afișe.

Dar am stat și m-am gândit la lejeritatea cu care n-au avut o problemă să-i pună ca parteneri în prima instanță. Vă dați seama cât de normală e o astfel de colaborare în mintea unora? Cât de corectă și inofensivă e asocierea dintre tutun și binele social? Asta înseamnă marketing bun, prietenii dezirabile și sponsorizări umectabile.

Oare câte astfel de evenimente „pozitive” mai sponsorizează industria tutunului?

Ce paradox senzațional, să-ți sponsorizeze o gală a binelui unii care dau cancer sau poluează.

Sânge rece, sânge rece.

Dacă așa se scrie viitorul abia aștept să văd care-i următoarea asociere Viciu – Bine. De ce n-ar putea intra alcoolul în școli (din moment ce a pierdut fotbalul)? Ce e rău să-ți sponsorizeze un brand de vodcă o școală și să ai în colțul tablei Sfântul Logo (căruia trebuie să-i mulțumim ca primarului din rural).

Oricum, o societate civilă normală n-are nevoie de gale, ci de reacții ferme, sănătoase și comune. Faci gală când societatea nu e activă, i se bâțâie câteva rotițe, ai o minoritate activă, optimistă și pe care vrei s-o motivezi în continuare să țină căruța în mișcare.

Uitați și altă părere:

https://www.facebook.com/photo?fbid=3720224897987495&set=a.808149912528356

P.S. – Morning Glory, Morning Glory, unde a fost prima dată, la Rock FM sau Radio Prahova?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Texte pe mail: