La poalele cetății istorice, acolo de unde-ți cumperi Pulometru

      Când mai aud compatrioți afectați că ni se strică imaginea peste hotare, că ne lovesc în brand-ul de țară tot felul de oameni cu ciorapii rupți în coate, mă gândesc inevitabil la elementele folosite pentru ațâțarea turiștilor străini.

Printre cele mai celebre destinații din România e Castelul Bran, marketat ca fiind un punct central pentru universul mitologic din jurul lui Vlad Țepeș (cu toate că interiorul e în mare parte dedicat familiei Hohenzollern).

Nimic rău să atragi oamenii cu mitologie.

Grecii se folosesc de ea, scoțienii te plimbă pe urmele lui Harry Potter ș.a.m.d.. Dacă Țepeș pune țara pe harta mondială a turismului purtând o mantie și canini ascuțiți… fie.

Cam la 2-3 ani ajung la Bran.

E mereu cineva din anturaj care n-a văzut castelul și spui „hai, să nu zici că nu-ți cunoști țara”. Prima dată l-am văzut prin clasa a II-a, cu școala. Și de atunci nivelul de kitsch de la poalele castelului a rămas (aproape) neschimbat. Când eram copil rupeau pistoalele cu bile, nu fidget-spinnerele. Dar în rest, același kitsch.

Cu mintea de acum îmi dau seama cât de ironic/comic/tragic (cum vrei tu să-i spui) e că la poalele unui monument pe care-l căpușăm emoțional pentru valoare națională vindem Pulometre, decaloage sexuale, căni cu tot felul de fețe (de la Țepeș până la Putin sau Băsescu), păpuși cărora dacă le miști un membru se declanșează un mecanism simplu și li se văd zonele intime. Lista poate continua.

Vlad Țepeș e personaj de marketing, înghițit de universul adaptativ al suvenirurilor.

În apropierea fiecărui monument istoric, mânăstire, cetate, punct de atracție, sunt bazare ordinare care oferă turiștilor tot felul de „amintiri”. Majoritatea de un penibil sinistru, ieșit din contextul momentului. Suport de sticle cu Cetatea Bran. Solnițe cu Castelul Corvinilor. Și poate cel mai comic, desfăcător de bere cu Mânăstirea Putna.

Când mai auziți români afectați de imaginea de țară, apostolii lui „monumentele și peisajele noastre” să îi rugați să vă cumpere un Pulometru când mai pleacă în vacanță prin țară. Eventual câte unul cu fiecare monument.

One Response

  1. Dracula e primul exponat pe care il intalnesti la Muzeul Kitschului din Bucuresti. Atat personajul in sine, cat si produsele de marketing facute pe spinarea acestuia sunt paradigme ale prostului gust.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Texte pe mail: