Asocierea care ne doare

Dacă filosofia lui Colo nu penetra (te-ai prins?) dincolo de bula lui cine știe când aflam ce perspective de viață (a.k.a. „glume”) propovăduiește influenkărul. Da chiar, cine a descoperit că nu-i ok ce spune el acolo copiilor? Care-i primul om care s-a scandalizat?

Cum îmi e imposibil să cred că-l ascultă doar minori, voi vă dați seama câți adulți au trecut cu vederea cele spuse de youtubăr? Nasol.

Cei de la Libertatea s-au apucat să-l caute pe vedetă la portofel. Care-s sponsorii care au pus o pâine bună pe masa personajului? Numele-s grele: Red Bull, Nestle, EvoMag sau apa Bucovina.

Sunt ele responsabile pentru Colo?

Da și nu. Hai să analizăm.

Personalitatea lui Colo atrage. Expansivitatea online e de un magnetism aproape similar marilor figuri politice (poate că peste ani scena politică o să fie invadată de marile figure online. Selly deputat? Abi senator? De ce nu?).

Internauții cuminți, așezați, cumpătați în gesture și gândire sunt plictisitori. Youtube-ul românesc e plin de Rațiu (dacă păstrăm metafora de mai sus).

Așa cum am spus și cu alte ocazii, online­-ul ca gândire colectivă se comport precum un copil: se plictisește repede, vrea mereu ceva mai tare, mai scandalos, mai senzațional. D-aia prind challenge-urile și d-aia sunt din ce în ce mai tâmpite. Pragul trebuie mereu depășit.

Colo a adunat aproape 1 milion de fani fiind expansiv, slobod, „din popor”, „le zice pe bune” și făcând lucruri la modă (jocuri pe calculator, mașini ș.a.m.d.).

Aici apar brandurile.

Eu nu cred că domnule Nestle a zis vreodată „îmi place Colo. Vreau să ne asociem cu el”. Nici doamna Bucovina n-a spus „aș vrea ca influencerul Colo să primească bani și apă de la noi!”. Publicitatea e de prea puține ori așa emoțională.

Calculele-s simple: e urmărit? Audiența lui e relevantă pentru produsul nostru? Atunci să facem simbioza.

Ce face Colo? Stă noaptea să se joace? Are nevoie de energie? Să bea RedBull – audiență tânără.

Are nevoie de hidratare? Să bea apa Bucovina – își construiește o audiență tânără.

Ce poate mânca deasupra tastaturii? Cereale. Să mănânce de la Nestle – tineri.

Se joacă pe calculator? Are nevoie de piese. I le dăm noi de la EvoMag – gameri.

Asta e tot. Asta e publicitate.

Dacă nu se întâmpla nasoala probabil că alte companii descopereau că lui Colo îi trebuie și un iaurt, hârtie igienică, prezervative etc.

Sunt ele vinovate cu ceva?

Sunt vinovate că au ales cifrele în detrimentul calității. Colo e așa cum îl vedem azi de ani buni. Dar pe atunci lumea era pasivă (neatentă?). Atunci nu conta. Și dacă nu ai un consumator la raft scandalizat înseamnă că nu ai o problemă. Dacă lumea nu-l disprețuia pe Hitler puteai să-ți promovezi legumele cu el că era un vegetarian influent, nu?

Colo trebuie să fie o lecție pentru sponsori (și probabil moartea lentă dar sigură a influențărilor cu cifre uriașe care implică și conținut de joasă factură).

Companiile sunt acum obligate moral și social să-și inspecteze bine colaborările. Să nu mai arunce cu bani în misogini, rasiști și cine știe ce descreierați (zis și „comedianți” când e nasol).

Pentru că se mai întâmplă ceva: dacă o companie îți validează un personaj înseamnă că acel om merită. Dacă marele Nestle/Red Bull spune că e „ok” să-și pună numele și produsul lângă Xulică înseamnă că Xulică merită atenția publicului. A fost validat de companii cu trecut, brandbook, experți.

Acestea fiind zise, concluzia e că se puteau evita anumite nasoale dacă nu era băgată în seamă persoana aia care spunea „hai să ne asociem cu Colo că are sute de mii de fani și n-are ce să fie rău în asta pentru că cifrele mari sunt o confirmare a valorii”.

2 Responses

  1. Cu cateva zile inainte de izbucnirea incendiului, Bogdan Teches a postat pe canalul sau de youtube un clipi in care vorbeste despre Colo si da si bucati din acel live. El a mai vorbit si in trecut despre Colo si despre faptul ca nu este ok ceea ce promoveaza, doar ca nu era atat de grav. Pe Bogdan il urmaresc si oameni intregi la minte, alti vlogari, influenceri, comedianti etc. Cam asta a fost startul. Am inteles ca s-a creat un pic de agitatie si la momentul live-ului doar ca a ramas in bula lor de gameri and stuff, nu a ajuns “la cine trebuie”. Se zvoneste ca si-a luat raport la clip si atunci insa fara succes 🤷🏻‍♀️ Personal am aflat din postarea lui Radu Bucalae care era un share la postarea unei tipe ce continea fracmentele din vlogul lui Teches. El are multe vloguri in care vorbeste despre “influencerii” analfabeti functionali modele pentru tineretul de astazi.
    Aparent atunci cand se scandalizeaza vedetele, se ajunge repede si in presa, si la TV si la urechile politiei.
    Precum Colo, brandurile urmaresc sa faca bani, nu
    conteaza cum important e sa se faca cifrele. Daca prentru o reclama pe tv ai nevoie de o echipa de oameni de marketing, PR, scenaristi , decor, un om suepr cunoscut de cam aproape toate categoriile de varsta care costaaaaaa mult. Un scenariu si un text care in cateva secunde sau minute sa fie wow si sa spuna TOT. Reclama pentru care ai nevoie de un mega buget, pentru a te promova in online ai nevoie doar de un om care sa aiba in buzunarul de la spate cifre, sa ajunga la cat mai multi oameni. Cu banii de pe reclama la tv/radio platesti cativa influenceri luni bune si poate ajungi la mai multa lume, iar conversia este mult mai buna decat pe TV/radio. Cu banii cu care o platesti pe Delia pentru 3 minute de spot , platesti 10 influenceri pe 3luni (sau mai mult). Ar trebui sa verifice background-ul? Absolut, atat brandurile cat si vedetele/influencerilor trebuie sa verifice ci cine se asociaza (vezi scandalul PlushBio). Poate din scandalurile acestea se vor trage niste invataminte, in timp desigur, greu si incet se vor schimba niste lucruri. Era o vorba: din greseli se invata si pana nu vezi cat te costa o greseala nu prea o vrezi ca fiind o greseala. Aici sunt lucruri de invata pentru toata lumea, branduri, vedete/influenceri, legislatie ,minori&majori si nu in ultimul rand parinti.

    Sunt PRO libertatea de exprimare insa in limita bunul
    simt si a legii, poate nu ar fi rau sa existe un “CNA” al acestor platforme de streaming.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Texte pe mail: