Ce am învățat în perioada pandemiei

Poate ajută pe cineva următoarele idei:

1.Alergați

Din moment ce pandemia a afectat mai mult persoanele bolnave am ajuns să mă gândesc mai serios la cum mă văd după 60 de ani. Am mai scris și acum ceva timp despre cum în România bătrânețea fără pastile e rara avis, dar acum am transformat într-o provocare personală ca pensionarea să nu mă prindă (ce glumă bună…) abonat la farmacii.

Zilele trecute citeam că doar 1 din 10 români face sport.

Puțin. Jenant. Sinucigaș.

Nu știu de câți #influenkări, câte campanii publicitare, ori sfaturi de la specialiști ai nevoie ca să-ți miști țurloaiele și să-ți plimbi corpul (eventual în pas grăbit/alergător) printr-un parc, prin cartier, în jurul casei. Știu, doare, e nasol, transpirație, pute, dar la 60+ nu pui cardul farmaciei lângă buletin, nu fugi după oferte la pastile, nu consideri diabetul ca fiind normal și nu mănânci pastile de trei ori pe zi. Dacă nu poți înțelege asta…

Puțină mișcare pe săptămână n-a omorât pe nimeni. Se poate opta chiar și pentru câteva stații de autobuz parcurse pe jos. Dacă-ți place conspirația cu Big Pharma să știi că ăia-s mai fericiți că ești sedentar decât că-ți bagi 5G prin vaccin. Păi fă un calcul: tu + sedentarism = pastile Vs. tu + cercetători + studii + seringi + ace + vată + spirt +…+ campanie = 5G. Nu-i rentabil.

Partea interesantă dacă faceți sport în perioada asta e că puteți să și ajutați. Eu alerg pentru cei de la Hope and Homes for Children într-un #TurDeBine. Adică alerg împreună cu alții și strângem kilometri care apoi se transformă în donații. În unele zile uit să pornesc aplicația de alergat de pe telefon, dar alerg.

2. Gătiți

Zilele trecute am primit un mail de la o firmă de livrat mâncare să-mi spună că „e mai relaxant să comanzi decât să gătești”. Pentru mine e mai relaxant să gătesc.

M-am săturat de această demonizare a gătitului care vrea să sublinieze (subtil) că:

  • Gătitul e obositor/învechit/„n-are cum să-ți iasă”. Practic dai bani unora să-ți spună că ești atât de prost încât ai putea să mori de foame cu ingredientele în casă;
  • E mai bine/gustos/sănătos să comanzi. Nu există. Toți bucătarii serioși (chiar și ăia cu firme de livrare) au spus că nimic nu se compară cu mâncarea gătită și consumată atunci. Ori îți miști fizicul la restaurant, ori gătești.

De când stau acasă am învățat să fac chestii care-mi păreau imposibile (și de fapt sunt super ușoare). Nici nu-mi mai amintesc de când n-am mai comandat pizza. Burger parcă o singură dată. Paste? Păi cu pastele te poți juca în 1.000 de feluri cu 1.000 de ingrediente. Cum poate să fie mai relaxant să comand când 99,9% din localuri livrează aceleași 6-7-8 sortimente de paste, iar pe cele fistichii pot să mi le prepar singur, mai repede, mai ieftin? Pe cele mai recente trei rețete de paste gătite nu le-am văzut niciodată în meniuri și sunt delicioase. Și ușor de făcut. O să vi le prezint cu altă ocazie.

Am auzit că nu e relaxant să gătești când ești singur, dar în acele condiții nu știu cât e de relaxant (mental) să-ți aducă cineva mâncarea sub nas (la aproape o oră de la gătire). Și să mănânci singur. Oricum o dai (servești) tot singur mănânci. Măcar s-o faci sănătos.

Ca să nu mai spun că gătitul în cuplu/echipă e relaxant.

Cu riscul de a-mi pune afacerile unor oameni în cap: gătiți. E relaxant.

3. Citiți

Aveam o rutină zilnic. Deschideam site-urile de știri și mă „informam”. N-are rost. Aproape toate sunt fabrici de anxietate și nervi. Ori îți prezintă știri care să te enerveze, ori o fac astfel încât să te enerveze. Și mi-a ajuns să-mi umplu capul cu orice informație irelevantă.

Dacă luăm la bani mărunți presa românească o să ne dăm seama că cel puțin 75% din ceea ce consideră ei ca fiind știri sunt balast. Ai putea crede că e interesant și util, dar nu e. Deloc. Nu merită. Nu.

Așa că mai bine citiți. Cărțile, mai ales alea din zona de cercetare, au infinit mai multe știri.

Dacă e să se întâmple ceva cu adevărat important o să aflați.

Sănătate.

Un răspuns

  1. Salutari, imi fac curas sa postez pentru prima data aici.
    Daca imi permiti as vrea sa mai adaug cateva informatii pentru fiecare punct in parte. Pe care le-am primit de la oameni formati pe domeniile respective sau le-am experimentat pe propria piele.

    1. Sport
    Sportul e de baza pentru o viata fericita si sanatoasa. Asta spune orice cadru medical care vrea sa previna boli si alte probleme de sanatate.
    Eu am inceput sa fac exercitii in fiecare dimineata de acum 3 ani de zile la mine acasa. Ca idee este si mai ieftin si mai eficient ca timp sa cauti exercitii sau planuri de exercitii online.
    Singura problema la acest aspect e motivarea personala, ca degeaba faci exercitii pentru o saptamana ca sa te opresti imediat dupa aceea, trebuie sa intelegi ca aici este vorba de alegerea unui stil de viata, start slow get better.
    Trebuie sa ajungi in ipostaza in care ciudat e sa nu faci exercitii.
    Costul unui trainer online este de 5euro/luna. Costurile de echipament unei astfel de abordari se rezuma la 3-4 perechi de greutati si o saltea de sport. Este o investitie care se invarte pe la 500 de RON care tine multi ani de zile si merita.

    In weekend o activitate extraordinara care combina aerul curat cu sportul si cu meditatia este muntele.
    Acolo nu ai parte de zgomotul tipic de oras atat fonic cat si vizual. Poti doar sa te duci acolo si sa mergi sa faci trasee usoare sau extreme in functie de pregatire.
    Muntele iti intareste mintea si fizicul. Problema e ca trebuie sa gasesti oameni care sa te educe in sensul acesta (ghizi montani) ca sa stii ce echipament sa cumperi si ce sa faci la inceput.
    Costul o sa fie mare initial cand iti iei echipamentul de munte dar dupa aceea se va reduce doar la costul de benzina. Sa mergi la munte in Europa pentru 2 saptamani e mai ieftin decat cazarea pe langa festivalul Untold.
    Nu stiu daca este ok sa pun link-uri catre site-uri care ajuta pe partea de sport (trainer online) si asociatii montante (ghizi montani) asa ca ma abtin.

    2. Gatit
    Aici este punctul in care eu sunt de parere ca ar trebui sa avem o materie in scoli care sa ne educe cum sa mancam si cum sa pregatim mancarea.
    Dupa ce am fost la nutritionist ca sa slabesc 20 de Kg, am primit cateva cursuri despre cum trebuie sa gatim si sa mancam pe zi.
    Este clar ca modul in care noi suntem invatati sa ne distribuim mesele si modul in care pregatim mancarea este foarte gresit si nesanatos pe termen lung.
    Cateva greseli comune:
    – gatitul cu prea multa grasime (corect este 1 lingura ulei /Kg)
    – mancatul fructelor sau dulciurilor seara (mai bine nu)
    – regula celor 3 culori care nu e respectata (minim 3 legume la orice portie de mancare, oricare ar fi acelea)
    – prajeli (orice mai putin asta, cea mai nesanatoasa forma de gatit)
    – depasirea calorica constanta a corpului tau (tipic e 2000Kcal), sau variatia calorica mare de la o zi la alta (sa manaci azi 1000Kcal, si maine 3000Kcal)
    Orice mancare poate fi echilibrata din modul in care folosim ingredientele. De exemplu daca facem ceva foarte dulce sau mai gras putem sa adaugam fibre alimentare ca sa echilibram cantitatea depusa pe corpul nostru.
    Orice mancare poate fi imbunatatita la gust prin mirodenii alese bine. Aici culmea cultura indiana, africana, arabica au niste idei foarte bune ce merita integrate in gatitul nostru.
    Daca e cineva interesat de o clinica profesionista de nutritionism (care tine cont si de probleme de sanatate) pot sa fac o recomandare in Bucuresti, dar iar ma abtin de la postarea site-urilor.
    Partea amuzanta e ca pentru a avea un corp sanatos si „fit”, 70% rezolvi din ce mananci, 30% rezolvi din ce sport faci. Asta pentru cei lenesi ;).

    3. Citit
    Aici vreau doar sa-ti multumesc ca notificarile tale pe youtube si orice video pe care-l faci imi aduc aminte ca trebuie sa fac mai frecvent treaba asta.
    Dar absolut minimul necesar pe care cineva poate sa faca pe acest punct e sa citeasca tot ce e de specialitate pe un domeniul pe care considera ca trebuie sa il invete.
    Cand citim tre sa nu neglijam si dezvoltarea laterala (sa citesti din domenii pe care nu le cunosti) asa intelegi mai bine ce se intampla cand lumea o ia razna.
    Este cea mai rapida metoda de a invata ceva despre un subiect care iti face viata mai buna.
    Si da stirile fac mult rau. Merita sa eviti acest tip de subiecte, poti sa iei taurul de coarne doar daca ai citit suficient de mult (carti de anti-manipulare, de psihologie de masa, body-language reading, etc.) si esti suficient de matur emotional ca sa te prinzi ce e mizerie si ce nu.
    Efortul pe care il pierzi sa analizezi stirile este mai mare decat sa adresezi aceste 3 puncte de mai sus intr-un mod productiv.

    In afara de aceste 3 domenii somnul e important de respectat. Fara somn, nu ai energie sa alergi, mancarea chiar daca buna nu e bine procesata si cheful de citit scade.

    Un alt aspect interesant de investigat e meditatia.
    Am inteles din ce am vazut online in cercetari ca e foarte utila pentru moderarea emotiilor si are efecte benefice complementare sportului.

    Ca sa te citez.
    Cu placere!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Texte pe mail: