Continuu seria de povestiri/trăiri vis-a-vis de stand up în România. Capitolele I, II și III vă stau la dispoziție.
Să vorbim despre „modestia-n comedie”.
Mai ales după ce am văzut postarea făcută pe Facebook de Marius Gheorghiu, un coleg comediant:
La prima mâna pare o idee bună, nu? Asta pentru că ne plac oamenii care se „feeling” deciși să facă curățenie. Dar nu e chiar așa din foarte multe motive.
În primul rând propunerea nu vine din partea unor oameni deja consacrați în ale comediei. Adică nu au stat Radu, Teo, Vio, Costel, Micutzu sau Bordea (și mulți alții) la o masă și au spus: „tati, sunt prea mulți începători d-ăștia nașpa în stand up și f*t piața! Hai să-i punem să țină lămâia pe ei la show-uri, că altfel ne confundă lumea cu ei și e nasol!”. Nu, cei enumerați mai devreme sunt deja la un nivel atât de ridicat după 10 ani de comedie că ar putea să vină pe scena din România cel mai începător/praf om și tot n-ar conta. Pentru că ești cunoscut și bun și nu „te mai confundă” nimeni.
Apoi, eu am o definiție pentru succes în stand up: numele tău.
Radu, Teo, Vio, Costel, Micutzu, Bordea, etc., după 8-10 ani de stand up apar pe afiș și atât. Atât! Nu „Teo de la 99/Deko”, nu „Micutzu de la Racing/Prima TV/Deko” și (sper în câțiva ani) nu „Bonea de la Românii au Talent”. Nu. Te duci la show cu Micutzu și tu știi deja cine e el. Comparație:
– Bordea a avut show la Roman în Time Out Pub (printre cele mai bune cluburi de comedie din țară). Ce era pe afiș și la descrierea evenimentului: BORDEA! ATÂT!
– Marius Gheorghiu a avut show într-un pub din București și la descriere+afiș avea următoarele: sigla „Academia Cațavencu” (p-asta o înțeleg pentru că-n trecut când scriam pentru ei unii patronii puneau de capul lor sigla pe afiș ca să atragă clienți. Între timp lucrurile s-au schimbat, pun sigla „Românii au Talent”), faptul că a avut 1900 de show-uri în 10 ani (cine a stat să le numere?), co-prezentator Bingo Kanal D (asta trebuie să fie amuzant), „cercetătorul din reclama Provident” (mai toți comedianții apar în reclame. Nu l-am văzut pe Cosmin Bighei să spună că-i „băiatul Alfers”), și cea mai tare din descrierea de show a lui Marius: rezident în Cafe Deko… Paranteză. Mare!
…
Rezident în Deko înseamnă că ești pe scena din Deko așa cum e Bobonete acolo.
Zilnic. Săptămânal. Măcar lunar. Rezident = de al casei. Sunt comedianți începători care au urcat mai des la open mic în Deko decât a urcat Gheorghiu la show-uri în Deko. Să pui Deko pe afiș e pentru a lua ochii. Vede omul, știe că Deko înseamnă o entitate în comedie, un girant al umorului, și așa te trezești cu public. Aici e problema celor care se ocupă de clubul de comedie. Pur și simplu nu le pasă. Ar putea și Mirabela Dauer să-și pună pe afișe că urcă-n Deko.
…
Acestea fiind zise, dacă faci stand up de 10 ani și începătorii sunt o piedică e nasol. Pentru tine. Mai ales că acum apar din ce în ce mai mulți și mai buni. Toni sau Marius Covache sunt doar două nume. Ei fac de mai puțin de un an, poate chiar șase luni. Și-s foarte buni. Și urcă-n 99 și Deko. Mai des decât Gheorghiu. Și nu-și mai pun asta pe afiș sau la descriere. Și nu vor lămâi.
Știți ce mă încurca pe mine când m-am apucat de stand up și sunam prin țară?
Mă încurcau tot felul de comedianți „consacrați” care se foloseau de bruma de succes pentru a-și programa show-uri și apoi distrugeau relația dintre comedie și patron/public. De multe ori auzeam la telefon: „domnule Bonea, noi am vrea să ținem show-uri, dar a venit X comediant, a fost ultra-mega-super vulgar, s-a luat aiurea de public, n-a avut o poantă, o poveste, nimic… nu mai vrem.”
Totuși cineva trebuie să poarte lămâia. Cei care fură și fac cover stand up comedy, precum Varză despre care am scris aici.
Acestea fiind zise, stimat și mult iubit public, tehnologia ne permite să știm deja câteva lucruri despre comediantul pe care urmează să-l vedem. Că-i nou sau vechi. O să vedeți că foarte mulți începători vă vor surprinde plăcut.
Vă aștept la show-uri în cadrul turneului „Bike Up Comedy – Comedianții pedalează pentru copiii cu autism”