Georgeisme
Numele meu este anxietate și am George Bonea.

Săracul la sărac urlă

Și banul la ban trage. 

Zilele trecute stăteam puțin (ce mai înseamnă puțin în ziua de azi?) pe Reddit și am văzut o postare făcută de cineva cu o filmare interesantă. O familie de romi din România petrecea în cinstea mașinii nou achiziționate. Un BMW mare, negru, falnic. Cum presa românească transpiră calitate cu toți porii am văzut că această „știre” a devenit și știre.

Despre BMW? Nu știu dacă e model nou, nu mă pricep. Pare nou.

Oamenii au primit BMW-ul pe covor roșu în curtea casei (palat), au spălat mașina cu vin spumant, au mâncat grătar, au ascultat muzică, s-au pozat cu trofeul. Și în online lumea a reacționat la acest mimetism de valoare.

Cum au reacționat? Și cum interpretez eu fiecare reacție? 

  1. Apel la corectitudinea achiziției

Cele mai multe comentarii susțin „evidenta” ipoteză că mașina n-a fost cumpărată, ci furată. Și dacă a fost cumpărată, „mai mult ca sigur” cu bani furați. Și dacă banii n-au fost furați… legal nu aveau cum să-și permită un BMW ca acela.

Bănuiala mea, știind că românii nu-s rasiști cu romii, e că oricum o întoarcem și orice obiect de (considerată) valoare și-ar lua un cluster stereotipic de romi (palat, manele, fuste colorate) achiziția n-are cum să treacă drept legală. Prezumția de corectitudine e inexistentă. 

Aspect pe care n-am cum să-l dezbat pentru că stereotipizarea etnică necesită o discuție pe care n-o pot duce într-un text de blog. Dacă argumentul e „sunt țigani, deci BMW-ul nu e pe corectelea” eu n-am ce să adaug. De ceva timp sunt într-un quiet quitting autohton și în fața unor astfel de inepții prefer să-mi pregătesc bagajele decât argumentele.

Există această dihotomie în mințile celor mai rasiști că romii fac achiziții pe nașpa, iar ceilalți pe corectelea. Adică toți albii de pe Șoseaua Nordului au mașini scumpe cumpărate „pe bune”, ăștia din palate nu. Head-of-AfacereCuStatulȘiContracteUmflate și Manager-at-MarePoluator e băiat finuț când conduce BMW, „știu eu că”FurăFierVechi&PeGermania e un hoț într-un BMW. 

Handicapul e că romii de tipul celor din clip au o plăcere din a se filma cu aceste achiziții. Asta nu-i face speciali. Și lumea bună epatează cu achiziții, dar vulgul șucărit se raportează altfel la achiziția celor din 1%. De ce? Punctul 2.

2. Valoarea achiziției

Titlul nu e degeaba. Ați văzut/auzit vreodată ca un reprezentant al grupului 1% să se tragă de păr că niște romi și-au luat BMW, Audi sau palat? Nu. De ce? Pentru că oamenii cu adevărat bogați nu consumă luxul plebei. Pentru un bogat veritabil BMW-ul e Logan. 

Când amărăștenii rasiști aud romii urlând că și-au luat haine cu logo mare de la Milano se enervează, se întreabă de ce, de unde, cu ce bani… Bogații n-au preocupări de tipul ăsta pentru că ei colindă magazine în care nu calcă 99% din populație. Pentru că amărăștenii n-au bani și nu știu de ele. Și dacă s-ar afla (precum în cazul brandurilor de lux accesibil: LV, Gucci, Armani ș.a.m.d.), bogații vor schimba instant magazinele către altele și mai intime și exclusiviste.

Pe scurt, tocmai ți-am descris circuitul fashionului în natură.

Dar și bogații se laudă. Cu vacanțe scumpe, yacht-uri, vile. Doar că-s atât de scumpe încât plebeul nu se oftică. E lux inaccesibil, n-ai de ce să te enervezi.

De asemenea, un individ din 1% n-ar contesta niciodată corectitudinea achiziției unui amărăștean îmbogățit, decât dacă achiziția deranjează residence-ul exclusivist al celor 1%, ori atentează la un bun de valoare mult prea valoros pentru cei 1%. Cum îți imaginezi că ar reacționa cei din 1% dacă romii din video-ul de mai sus și-ar cumpăra tablouri de Van Gogh și obiecte de colecție?

Deci, lumea se supără pentru că? 

3. Pângărirea valorii

BMW-ul este o valoare comună la care visează cei mai mulți. Rolls-Royce și alte bunuri specifice celor din 1% sunt intangibile pentru majoritatea, dar un BMW e ceva la care poate accede cea mai mare parte a populației. 

Mulțimea se enervează pe romii lăudăroși și pentru că le murdăresc/pângăresc o valoare la care aspiră. 

Din nou, dacă romii din filmarea menționată mai sus descărcau în curte un Koenigsegg oamenii reacționau făcând apel la corectitudinea achiziției. Dar cei mai mulți nu vor un Koenigsegg. E prea de 1%. Dar un BMW e lux accesibil murdărit cu manele, grătar și palat. 

În concluzie trebuie să menționez și alte aspecte importante care merită luate în considerare:

  • Cei mai mulți dintre noi trăim cu proasta impresie că știm să cheltuim mai bine banii mulți pe care nu îi avem și îi „risipesc” alții. Eu vă garantez că dacă părinții mei se îmbogățeau vulgar de mult în anii 90, când eram adolescent și aveam un anumit bagaj cultural al luxului, ajungeam spaima trecerilor de pietoni;
  • Există o fetișizare și un misery-porn al săracilor care imită bogăția. Ne place să vedem kitschul bogăției și facem virtue-signaling în prezența lui. Practic asta fac cei mai mulți care au comentat acel video;
  • Omitem importanța pe care o are afișarea valorii în grupurile sociale. Romii săraci se laudă și luptă între ei în mașini scumpe. Albii săraci se bat în residence-uri și vacanțe în Maldive. Oricum, romii din video nu vor neapărat să-și arate valoarea în fața albilor (nu pentru ei au pus plăcuța de înmatriculare cu „ȘEF”), dar sunt cu atât mai câștigați dacă albii se comportă ca niște perdanți ofticoși;

Iar despre corectitudine vă las cu o glumiță drăguță auzită la unul dintre profesori.

„Român: Românii sunt un neam de corupți. Toată lumea e coruptă!

Extraterestu: Dumneavoastră ați făcut vreodată un gest corupt?

Român: Niciodată!

Extraterestu: Aveți rude, prieteni, apropiați care au făcut vreodată așa ceva?

Român: Niciodată!

Atât.

La final vă las cu niște romi care se laudă cu obiecte care n-ar frustra pe nimeni.

9 răspunsuri

  1. George, cei de care zici tu nu sunt top 1%. Sunt top 0.001%! Top 1% sunt cei din videoul cu BMWul.

    Uita-te peste statistici daca nu ma crezi, suntem mult mai saraci decat iti imaginezi. Peste 50% dintre romani castiga salariul minim pe economie, peste 80% castiga sub 1000€ pe luna, peste 95% castiga sub 2000€ pe luna. Ca sa iti permiti un astfel de BMW trebuie sa fii minum in top 1%. La un salariu de 2000€ pe luna (adica top 5%) nu ti-l permiti nici cu credit la banca.

    1. În analiza mea top 1% în România înseamnă Țiriac&prietenii lui. Ăștia care și-au rupt de la gură și educație pentru un BMW sunt doar un episod meteoric pe scara financiară. Zic eu.

      1. Top 1% inseamna 1 din 100 de romani. Adica 1,900,000 din 19,000,000. Tiriac si prietenii lui nu cred ca sunt mai multi de 1,900 (doar ca sa pastrez proportia) in toata tara.

        1. Am grasit un pic :))). Inseamna 190,000 din 19,000,000. Insa sper ca am evidentiat un pic mai bine ideea de cat de rari sunt de fapt cei cu iaht vs. top 1%.

          1. Nu as vrea sa las impresia ca nu sunt de acord cu faptul ca cei care urla si comenteaza la cei din viedoclipul cu BMWul au tot dreptul sa o faca. Vreau doar sa aduc un pic de perspectiva in discutie si sa largesc orizontul discutiei: cat de bogati sunt de fapt acei oameni.
            Ca sa iti permiti o astfel de masina care costa >100,000 euro, trebuie ori sa pui deoparte 800 euro pe luna timp de 10 ani, ori sa iti permiti o rata la banca de >1,700 euro (100,000/5ani/12luni=1,667 fara dobanda). Banca nu iti ofera o rata care sa depaseasca 40% din venitul tau lunar, adica pentru a iti permite o rata de 1,700 euro tu trebuie sa castigi peste 4,250 euro pe luna (40% din 4,250 = 1,700). Din 100 de oameni, cati castiga >4,250 NET pe luna?

            N-am gasit o sursa mai relevanta ca site-ul asta, insa uite, doar 1,4% dintre romani castigau anul trecut peste 2,000 euro net pe luna: https://playtech.ro/2022/cati-romani-castiga-peste-2000-de-euro-pe-luna-net-acesta-este-varful-piramidei-salariilor-din-romania-ce-fac-oamenii-cu-banii . Iar cu 2,000 pe luna nu iti permiti nici macar o masina de 50,000 euro.

          2. Nu știu ce preț are mașina din video. Nu știu dacă e nouă sau un SH ținut de o bătrână în garaj. Îmi imaginez că nu-i cât un Logan.

      2. Am raspuns acestui comentariu pentru ca nu prea ma descurc cu tehnologia…

        Nici eu nu stiu cat costa acel BMW. Doar am asumat ca undeva intre 50,000 si 100,000 euro. Uitandu-ma la cat costa una la mana a doua, cred ca a costat de fapt mult mai mult de 100,000 euro: https://www.autovit.ro/autoturisme/bmw/seria-7/de-la-2023?search%5Bfilter_float_year%3Ato%5D=2023

        Asta e ultimul meu comentariu. Cred ca am spus ce aveam de spus cu cat % dintre romani si-ar permite acea masina. Te rog sa iei in considerare, doar ca idee (ma pricep la statistica de aceea imi dau cu parerea) doar urmatorul argument: cei care au comentat sunt cu totii mai saraci decat cei din videoul cu BMW-ul pentru ca statistic, sunt mult mai multi oameni saraci in Romania. Adica, sunt mult mai multi oameni saraci pe internet decat sunt bogagi din categoria 1% si chiar si din categoria 0,001%. Ai 99 de romani care nu isi permit acea masina la 1 care…tot nu si-o permite. Ar fi chiar mai corect sa zicem ca avem 999 la 1 care si-ar permite acea masina. SI AICI VOIAM SA AJUNG: nu ii vede nimeni pe cei din categoria 0,001% (Tiriac&co) cum se oftica/fac taraboi pentru ca sunt atat de putini, incat probabilitatea tinde mai mult spre imposibil decat spre posibilul. Numai bine!

  2. Tocmai am ieșit din piscina exterioara de la vila închiriată pentru vacanță, aici în emisfera sudică.
    Cu toate astea, tot a trebuit să caut „Koenigsegg” pe google..

    Anyway, înțeleg că niște români s-au lăudat cu ceva ce și-au luat, iar alți români au avut ceva de comentat în legătură cu asta.. „story of our lives”

    *acest comentariu se dorește a fi o fi o glumă, oarecum.

Dă-i un răspuns lui Stefan Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.
Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.