Începând de mâine e posibil să dispară Uber și Bolt (fost Taxify) din România. Intră în vigoare o nouă lege care bla bla, căutați pe Google. Pe scurt, șoferii care transportă persoane contracost și nu dețin autorizație rămân fără plăcuțe. Și mulți nu vor mai avea curajul să iasă pe traseu.
Cel mai probabil o să avem și uberiști care vor considera că pot fenta filtrele de poliție și vor ruga pasagerii să nu mai stea pe bancheta din spate, ci în față ca „tovarășii”.
Taximetriști vor face filtre, vor da comenzi false, o să fie cu pâră, bătaie, amenințări.
Îi înțeleg. În fața pericolului de a-ți pierde pâinea faci urât. Toți o să ajungem acolo când s-or uberifica meseriile. Și când îi aud pe futurologi vorbind parcă-mi vine să-mi iau prăjitorul de pâine la șuturi. O să mă lase fără loc de muncă…
Prezic faptul că-n următoarele 7 zile o să vedem multe postări pe Facebook cu „întâmplări din taxi” post-mazilire Uber/Bolt. O să citim povești cu și despre taximetriști cocalari, violenți, analfabeți, maneliști, fumători, în maieu, în chiloți, în sictir. O să existe valul ăsta de postări.
Dacă se termină aventura Uber/Bolt în România vreau să rămânem cu următoarele concluzii (vă invit să adăugați):
- A fost frumos. Curat, elegant, decent. De când există Uber în România nu cred că am mai mers de cinci ori cu taxiul. Și-n 99% din cursele cu Uber am avut parte de experiențe de la bine în sus. Unde mai pui că am întâlnit oameni interesanți;
- Din ce am urmărit în presă, cifra incidentelor mortale/nasoale cu Uber/Bolt e aproape de 0 (zero). Cu sau fără autorizație de transport persoane. Te pune pe gânduri;
- Uber nu a fluidizat traficul. Conform unor studii a făcut chiar mai rău. Pentru că mulți au scos mașinile din parcare să facă Uber. Dezbaterea pe fundament „ecologic” e destul de ușor de demontat;
- Stereotipurile despre taximetriști s-au adâncit. Acum încercarea lor de a-și spăla imaginea e și mai dificilă. Din păcate, îi văd ca pe niște bieți oameni mânați de interese politico-financiare, politicieni și patronii lor, care în loc să-i scoată din mizerie și cazane le aruncă un „vinovat” în cușcă. Întotdeauna e bine să găsești vinovați și să nu-i găsești în oglindă;
- Prea puțini taximetriști au înțeles de ce Uber. E o chestie care ține de finețe. Nu-i obligă nimeni să poarte cămașă. Să dea apă gratis. Atitudinea e tot ce contează;
- Stelele. Notele. Omul e un animal care știe de frică. Faptul că nu poți taxa taximetriști nesimțiți îi face pe clienți să se simtă neputincioși și frustrați. Lăsați vrăjeala cu „suni la dispecerat și…”. Onanie. Evident, steluța aia n-o să-l omoare pe nesimțit, dar la 3-4-5 note mici îl lași fără loc de muncă. Clientul vrea să simtă că are un cuvânt;
- Negocierile ca la piață. Și Uber are scoruri odioase de sărbători, dar faptul că vezi prețul acolo, pe ecran, și nu te tocmești, transformă totul. Nu-i inginerie spațială, ci psihologia consumatorului;
- Că Uber/Bolt pleacă cu banii din țară e vrăjeală demnă de Antena 3. Au plătit mai multe taxe ca toate firmele de taximetrie. Dacă citești Click toată ziua pe volan n-am pretenții să înțelegi ceva;
- Taximetria, o meserie la fel de nobilă ca oricare alta, a devenit o zonă tampon între pâine-foame pentru tot mai multe specimene regretabile. O mai bună selecție a șoferilor ar spăla imaginea mânjită pe nedrept de niște unii care nu merită nici să meargă pe jos.
Mai adăugați voi dacă mi-a scăpat ceva…