Îi vedem în reclame și pe rețelele de socializare. Zâmbesc, râd și se bucură cu paharele în mână. Alcoolul îi aduce împreună, îi invită la vorbă și pare că totul e frumos și în siguranță.
Beția e glorificată ca fiind ceva cool, trendy și care la final te lasă cu aventuri demne de povestit. La un alt pahar.
Dar n-o să-i spunem „beție” că ne duce cu gândul la bețivi. Și nu suntem bețivi. Suntem oameni care știu să se distreze.
Ăștia nu sunt fețele reale ai industriei alcoolului. Alea sunt paravanele la care tânjesc alcoolicii din șanțuri, ori idealurile imaginate de brand managerii care-și visează poșircile în mâini delicate, nu crăpate de muncă și bătaie.
Răzvan și Dani promovează de ani de zile un brand de bere care n-are nici măcar o treabă cu universul lor sclipicios. Pun pariu pe o sticlă de apă că un număr considerabil din băutorii de Neumarkt nici nu se uită la matinali. La ora aia sunt în cea mai apropiată crâșmă și-și fac trezirea. Puternic și amărui. Mai pun o sticlă de apă rămășag pe faptul că Răzvan și Dani n-au cerut niciodată la restaurant Neumarkt.
Stelea și alte vedete promovează berea și fotbalul, sportul de performanță fiind în strânsă legătură cu alcoolul. Asta când nu ți se spune că fiecare bere băută se transformă în copac plantat. Și-a pus cineva problema cât se poluează într-o campanie de încurajare a oamenilor să bea alcool ca să se planteze niște copaci?
Cel mai celebru bețiv din țară e caterincos, amuzant și la sărbători are discursuri înălțătoare. Bețivul e, de fapt, inteligent.
În reclame alcoolul aduce familii împreună și umple masa, dar e o tăcere sinistră când știm că la aceleași mese se lasă cu scandal, bătăi, amenințări.
România e în topuri când vine vorba de alcool. Suntem la nivelul capacului.
În ciuda știrbelor campanii de conștientizare făcute ocazional de brandurile de alcool, și a „beți responsabil” de pe sticle și panouri, totul e o glumă cinică. Cum vrea Philip Morris să scape de fumători așa vrea industria alcoolului să scape de bețivi.
În reclame ar trebui să vedem bărbații care la primele ore ale dimineții stau cu celularul în mână în drum spre… dracu’ știe. La party-urile băuturilor alcoolice să fie invitați și bețivii care termină serile de cârciumă pișați pe ei și cu nămol pe haine. Pe Instagram să vedem cum brand-uri de alcool postează și paharele ciroticilor pozate de aceștia pe mese de plastic la margine de sat.
Alcoolul nu este doar al petrecerilor posh, cu influenkări, evenimentelor cu activări interactive, photo-cornere și pahare frumoase pe care scrie logo-ul. Alcoolul se bazează masiv pe ăia care beau la pahar de plastic, direct de la gura PET-ului, nu văd masă fără un păhărel și care știu că distracția fără alcool e precum femeia fără vagin.
Vreți reclame „reale”? „Virale”? „Provocări creative”? Promovați-vă licorile cu femei bătute după câteva pahare, copii amenințați și abuzați, șoferi iresponsabili dar siguri pe ei, rude care se bat, bârfe, înjurături, cuperoze, fălci lăsate, haine ponosite, roase și jegoase, cârciumi sătești, băuturi trecute la caiet și crime.
Alcoolul nu e doar al găștilor vesele care se văd după program, ci și al prietenilor care se îmbată ca porcii înainte de muncă. Și ei sunt realitatea din pahar. Alcoolul nu este doar al sportivilor de succes, ci și al carierelor distruse de acest viciu tratat ca divertisment.
Atunci reclame memorabile.
2 răspunsuri
Imi aduce aminte de reclama aia din South Park cu alcoolul din episodul cu Freemium games:
https://youtu.be/-_n5nbx0Z9s
Pănă la fund!