Ce a fost mai întâi: susținerea necondiționată a brandurilor pentru cauze sociale scandaloase sau așteptarea unui context social potrivit pentru căpușarea emoțională a unor mesaje?
Mi-am pus întrebarea asta încercând să găsesc un punct t0 pe harta vieții, momentul când companiile au decis să susțină cu surle și trâmbițe femeile sau comunitatea gay.
Când, atât în România cât și în străinătate, au început unele companii să se declare tolerante? Când contextul social era favorabil și un discurs anti-discriminare era deja dezirabil în ochii consumatorilor vocali care au început să-și strige filosofiile personale pe rețelele de socializare și să poată strica cifrele de afaceri cu un # și câteva voturi de 1*?
Să fie toleranța fățișă a unor produse un calcul cinic? „Oamenii adoră flower-power-ismul, mesajele pozitive, anti-homofobia e pe val. Noi nu simțim asta, aproape că ne doare-n fund de gay (ha!), dar nu ne costă nimic să aruncăm un curcubeu pe lampă, pateu, salam și ce mai vindem”.
„Gata, s-a modernizat și România cât de cât, acum nu mai facem notă discordantă dacă spunem că nu-i ok să-ți bați femeia. Dacă spuneam asta acum 5-10 ani ne duceam în cap. Azi e ok, e pe val!”.
Așa să fie?
Dacă atitudinea brand-urilor conturează gândirea unei societăți putem să fim optimiști în anumite privințe. Homosexualitatea o să fie din ce în ce mai acceptată în România, pe fondul ștampilării (ipocrită în multe cazuri) a produselor cu mesaje pro-gay.
Violența împotriva femeilor e în scădere și ea din moment ce mai multe companii găsesc ca teren propice să sublinieze că nu e frumos să faci asta. Acum 10-15 ani nu vedeau palma bărbătească, azi e motiv de laudă. „NOI considerăm că nu-i ok să-ți bați femeia. Cumpără produsul nostru și o să donăm pentru (cauză să nu dai în femei)”.
Dar țiganii? Romii? Ei la cine rămân? Ce companii își asumă o asociere între cei mai antipatizați etnici și produsele lor?
Momentan nu-mi vin în minte nimeni. Dacă știți voi… aștept să mă contraziceți.
De ce nu se asociază vreun baton de ciocolată cu romii? Vreun suc acidulat? Vreo apă plată? Orice? Pentru că n-are rost să micționezi împotriva vântului când piața mocnește. Mai bine taci.
Când se gândesc unele campanii se caută cauze ușor de digerat. În funcție de curaj poți să-ți asociezi salamul de biscuiți cu homosexualii sau copiii cu leucemie. Ce prinde anul ăsta? Toleranța gay sau cancerul la sugari?
Când se va schimba situația?
Estimez că-n vreo 40-50 de ani când integrarea emoțională a romilor o să fie aproape completă. Când discriminarea împotriva lor o să fie privită precum e văzută azi homofobia/violența împotriva femeilor în bula Pipera-Aurel Vlaicu-Uber-trotinete electrice-citybreak-uri în Amsterdam și Barcelona.
Peste 40 de ani cine știe ce cremă tartinabilă sau pungă de sticks-uri o să facă o reclamă cu un țigan și un mesaj de-ți plânge sufletul. Oamenii vor aplauda, „uite domnule, se poate”, aprecieri, „suntem primii”, „România se face bine” și tot așa.
Se puteau face de azi, dar de ce să riști profitul, imaginea. O afacere bună se face cu gândul la viitor.
3 răspunsuri
Rom autentic. E brandul cel mai apropiat.
M-am simțit vinovată că am râs atât de mult.:)) Că în timp ce e scris genial, problema e reală și situația e cam tristă. Și aici nu mă refer la romi neapărat, cât la felul în care se profită de tot ce e pe val. Pe de o parte, nu e greșit că se promovează cauzele astea sociale, doar poate că abordarea ar trebui să fie puțin diferită, poate sprijinite mai pe silent așa organizațiile non-profit care se ocupă de aceste cauze. Don’t know…
Adelina, sunt ONG-uri care lucreaza cu comunitatile rome dar sa stii ca si ele au nevoie de fonduri. Drumul pana la acele comunitati costa, sa aduci un profesor pentru acei copii costa, sa ii ajuti sa invete sa faca ceva pentru a se angaja iar costa.
George, nu cred ca o sa avem o firma sau brand care sa abordeze ei de buna voie si primii o problema sociala spinoasa din Romania cum ar fi comunitatea roma.