E corect să aperi naivitatea unora?

  De curând am aflat că există o companie, Plush Bio, care promite că te scapă de cele nasoale pe piele cum n-ai văzut nici măcar în filme. Doar că aceeași companie are și un „fan”-grup pe Facebook de peste 45.000 de oameni.

45.965 oameni spun „Plush Bio mi-a distrus fața”.

Dacă atât de mulți oameni au fost desfigurați de produsele unei farmaciste (așa cum se intitulează inventatoarea cremelor minune) e semn că afacerea e cel puțin dubioasă. Nici Covidu` nu cred că are o rată atât de mare de „succes”. Poate doar 5G-ul.

S-a mai scris despre ei, dar fenomenul n-a ajuns încă să atingă îndeajuns de mulți oameni încât să ajungem la rădăcina problemei: oamenii naivi (ce cuvânt frumos pentru „proști”) care nu înțeleg faptul că nu trebuie să folosești produse dermato-cosmetice fără recomandare medicală, după analize ample.

Un alt exemplu pentru analfabetismul funcțional al poporimii.

Pare ridicol să mai avem astfel de discuții în 2020, să-i spui unui om să nu folosească creme pe corp fără să consulte un medic în prealabil, dar în același timp trăim în lumea în care numărul intoxicațiilor cu dezinfectant a crescut după ce Trump a zis că „nu știu… nu sunt medic… dar poate…” (am parafrazat).

Dacă Plush Bio e o farmacie de debara care amestecă etnobotanice și le vinde ca tratamente pentru piele rămâne să aflăm. La prima vedere pare o afacere tip Stelian Fulga și mă mir că nu promit să te scape și de diabet, cancer și platfus, nu doar acnee.

Oricum, dacă și-au permis vedete așa scumpe îmi e clar că-s foarte bine acoperiți legal. N-aruncau mii de euro în crema feminității românești ca să-i îngroape câteva acneice.

Dar să-i lăsăm pe cei de la Plush Bio să nu doarmă noaptea de grijă și rușine, înveliți cu sute de mii de euro cât estimez că au făcut din încasări (din moment ce și-au permis ambasadori de brand precum Inna, Antonia, Adelina Pestrițu ș.a.m.d.).

Prostia se plătește. Uneori cu fața.

N-am un studiu, doar o impresie personală, dar femeile sunt mult mai ușor de impresionat/mințit când vine vorba de produse care țin de aspect (creme, haine, accesorii). Tinichelele sclipicioase, cârpele fashion și alifiile minune trăiesc pentru că femeile sunt într-o constantă fugă după aspectul perfect.

Că-i vina lor sau presiune socială (vina bărbaților) o să discutăm cu altă ocazie.

Cert e că femeile dau mulți bani pe încercarea de a părea perfecte. Partea tristă e că nu vor să fie și sănătoase pe lângă frumoase. Sau vor, dar… nu știu. Nu pot să înțeleg cum de (prea) multe acceptă să facă experimente pe propria piele, chit că vorbim de creme sau operații care le transformă în Frankenstein sexuali.

Cum ajung unele să-și ardă pielea, ori să-și distrugă tenul?

Cumpără produse recomandate pe mii de euro de cântărețe și despuiate de Instagram. Mulți încă nu înțeleg că vedetele preferate primesc bani să recomande chestii.

Nu pot să scuz orice prostie. Dacă ți-ai cumpărat un produs dermato-cosmetic pentru că ți-a fost recomandat de Andreea Mantea, fără să consulți un specialist, meriți să-ți cadă fața. La propriu. Înseamnă că-ți cumperi mâncare la recomandarea unor obezi sedentari și faci sex sub îndrumarea unor video-chatiste călugărite.

Dacă taxăm aspru Plush Bio e un precedent destul de periculos pentru orice înseamnă „puterea marketingului”.

Ce urmează? Închidem fast-food-urile care promit mâncare hrănitoare și sănătoasă? O dăm în judecată pe Neti Sandu pentru că într-o anumită zi nu s-a întâmplat ce ni s-a prezis la Pro? Dăm preoții în judecată pentru că ne-au promit o lume de apoi care nu există?

Dacă-i apărăm pe toți credulii pământului punem în cap mii de afaceri, de la smartphone-uri până la șosete. Mii de companii trăiesc din prostia și falsa impresie a consumatorilor.

Ce poate face păgubitul? Să învețe din greșeli și să-i învețe și pe alții.

Să propovăduiască mesajul că influencerii sunt de cele mai multe ori un fals, o voce plătită să spună după dictare. Dacă ai ajuns să mănânci după X vedetă, să te speli pe cap după Y sau să călătorești după Z înseamnă că ești mai prost ca ăia care votează pe făină. Ăia-s condiționați de sărăcie. Tu dai sute de euro să arăți că ești prost/proastă.

Nu-mi pot imagina cum decurge dialogul mental al unei acneice:

Of, nu mai scap de acnee… oare ce-mi recomandă Antonia să fac? Wow, cât de bine și profesionist arată produsul ăla din mâna ei. N-are ce să fie rău.”

Complicată tărășenie. Nu cred că e etic și corect să mazilim doar anumite cacealmale. Ori le lichidăm pe toate (închidem și partidele politice), ori acceptăm jocul pentru care girăm cu bani și voturi și ne protejăm pielea după cât ne duce capul.

8 comentarii

  1. Recent am dat de un canal de yt în engleză al unui dermatolog, și sunt atâtea lucruri care pot fi dăunătoare pielii și ceea ce e de învățat e că nu există un produs minune pentru toată lumea, și chestiunea nu e atât de simplă precum ten uscat, mediu, gras și gata, problema e rezolvată. Ironia e că nu ar plăti o vizită la un profesionist, pe motiv că e scump, dar cumpără creme scumpe că poate poate merge. Adică, nu mergi la sigur că poate ai auzit tu de la Mărioara că dermatologii nu știu ei meserie.

  2. 1. Hai sa nu comparam aplicarea unei creme hidratante pe corp cu folosirea de tratamente pentru anumite afectiuni ale pielii fara recomandarea unui medic, ca sunt doua chestii total diferite.
    2. Inteleg ca din perspectiva ta nu ar trebui sa se ia masuri impotriva sarlatanilor care se pretind medici pentru ca exista si partide care pretind ca fac politica? Inteleg ca trebuie sa lasam si selectia naturala sa lucreze, dar tanti aia chiar a intrecut niste limite

  3. Sunt de acord cu articolul scris, mai putin cu concluzia. Intr-o lume in care produsele dermato-cosmetice sunt atent selectionate si exista standarde foarte inalte pentru a pune pe piata un produs, intrebarea este daca nu cumva tanti farmacista are toate autorizatiile legale de a pune pe piata produsele. De fapt si de drept, ele se intituleaza a fi naturale (haha ce gluma, de parca natural=eficient).
    Una peste alta, nu e vorba doar de promisiuni. E vorba de niste pasi legali, posibile spagi si exercitarea unei profesii pe care nu o are. Doamna farmacist era numita de influensarii platiti doamna doctor.

  4. Excelent articolul. Pe mine ma deranjeaza aceste vedete, mincinoase si pline de tupeu, false si fatarnice care promoveaza niste mizerii la preturi de lux. Deja perfectiunea chinuita pe care o afiseaza imi provoaca scarba. Ar trebui cat mai multa informare pentru viitorii bieti naivi care se incred in niste oameni fara valoare si fara coliana vertebrala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Texte pe mail: