Nu-i an de la bunuțul ‘mniezo fără un politician cu inițiativă împotriva șoferilor bețivi, isterici, ori care încalcă regulile de circulație. Anual se trezește câte unul, bine intenționat (sper), să propună amenzi mai mari și pedepse mai drastice.
Proiectele astea au un singur traseu: ajung pe mesele politicienilor, apoi câțiva jurnaliști se plimbă prin intersecții și întreabă șoferii dacă sunt de acord să primească amenzi mai mari dacă fac nasoale la volan, șoferii răspund cu „păi să facă și salariile mari!”/ „după ce că n-avem șosele”/ „nu e ok că e lumea amărâtă” și într-un final proiectul dispare în neant până data viitoare când un alt politician va considera că șoferii nenorociți prea sunt de capul lor.
Nasoala e că pe șoselele patriei se moare într-o veselie. Suntem în topuri la capitolul ăsta.
Parcă ți se umple sufletul de mândrie.
Dezbaterea publică pe așa ceva e mereu anevoioasă. O să-ți spună mereu cineva că se moare pentru că nu-i infrastructură, alții vor spune că se moare pentru că-i lumea necăjită și tot așa.
Personal cred că se moare pentru că suntem o nație isterică și analfabetă rutier. Faptul că n-ai șosea bună sub roți nu e o scuză să mergi cu viteză. Dar, hei!, ce știu eu?
Ca politician mi se pare muncă în zadar, ba chiar periculos din punct de vedere electoral, să pui pe masa discuției ceva ce implică amenzi/pedepse. Românul nu vrea să fie pedepsit pentru nesimțire. El vrea condiții de lux și apoi se jură pe mamă, sfinți și copilași c-o să scoată neamțul din el. Până nu apar 2.000 de kilometri de autostradă o să fie un ghiolban pentru că îl forțează contextul.
Un politician perfect pentru România trebuie să fie flexibil. Să înțeleagă și el că „oameni suntem, mai greșim” și că se poate ierta orice.
Până atunci o să rămână în continuare accesibil să te urci beat la volan, să treci pe roșu, să calci un om.
Un răspuns
Sunt foarte de acord cu comentariul preopinentului, cel de pe facebook, care mi se pare chiar umpic prea concesiv. Si am incercat sa rezist seductiei atitudinii revolutionare tip “de undeva trebuie sa incepem” si “sa identificam problema”. Fara succes. Va rog sa se consemneze urmatoarele amendamente.
De ce 10 clase? Nu. Sa se dea permisul doar celor cu studii postuniversitare. Stimulam si educatia, in plus vom fi chiar cu un pas inaintea celorlalti, care e drept ca implementeaza masinile inteligente, dar doar atat, masinile. Pe ei inca nu i-a dus capul…
Sa se dea dreptul de a conduce doar celor care isi permit masina calumea, ca de la cazanele care trec rar-ul pe spaga se fac cele mai multe accidente.
De fapt de aia se si numeste “Permis”, ca este pentru cei ce isi permit. Nu pentru toti saracii. Uitam de unde am plecat, labarțând sensul originar al cuvantului. Plm, etimologie elementara!
Sa se faca (sic!), sa se faca academia Titi platina, unde nu doar sa te dea cu capul de volan la 15 km/h (?!), dar sa te si bata cu nuiele sau urzici, sa intelegi (pe propria piele) ca amenzile pot fi usturatoare.
Si sa aiba si asistente de poligon, alese nivel cel putin Cruduta, sa te obisnuiesti cu air-bagurile.
Permisul sa se schimbe la fiecare 2 ani, cu examen, ca Toefl-ul. Sau -de ce nu- mai des chiar, eventual anual: hei, se stie, daca uiti engleza nu omori pe nimeni.
Baza de date cu toti baronii locali si testare genetica la analizele de permis, sa nu mai conduca toate beizadelele! goes without saying.