Zilele trecute am văzut că s-au prelins câteva lacrimi online la manifestul lansat de Coca-Cola. Manifestul se intitulează „După noi” și vrea să atragă atenția că e bine, frumix și „de preferat” să lăsăm o planetă funcțională după noi.
Cine e „noi”?
Bună întrebare. Păi nu se știe cine e „noi”? „Noi” suntem toți, nu? „Noi” suntem toți oamenii pe umerii cărora pică această schimbare în bine. „Noi” sunt oamenii care trebuie să-și asume/să lupte pentru binele lumii, în armata inițiatorilor de bine. „Noi” sunt consumatorii pe care pică presiunea misiunii mesianice mondiale lansate de Logo.
Vorbeam zilele trecute pe Facebook despre o reclamă care rulează mult în perioada asta la TV. Este vorba de un brand de mobilă în regim fast-food care aruncă în cârca consumatorului final responsabilitatea eco. Un fel de „noi (adică voi) să fim mai responsabili cu consumul și poluare… dar să cumpărați și măsuța asta”. „Stăm cam prost cu resursele… ce spui de o nouă canapea?”.
O să remarcați faptul că discursul ăsta este noua iapă de călărit a jucătorilor care se simt cu musca pe căciulă. Treaba nu e nouă, dar și-a demonstrat avantajul. Poluezi? Plantezi copaci (mai exact chemi oamenii s-o facă pentru tine). Distrugi vieți? Salvezi altele (și imaginea) prin donații către spitale. Cancer? Sponsorizezi evenimente culturale. Ciroză? Plantezi copaci (poți planta copaci pentru orice nasoală făcută). Exploatezi copii în țări defavorizate? Faci concerte de pian.
Rețeta funcționează, lumea aplaudă, societatea cu putere de cumpărare e orgasmată.
Coca-Cola le spune oamenilor să fie responsabili cu planeta în contextul în care este cel mai mare poluator în materie de plastic. „George, problema e că nu pune lumea sticla la reciclat”. Aha.
Coca-Cola le spune oamenilor să fie responsabili cu apa în contextul în care are un scandal cât un ocean în curte (pe care presa nu-l prezintă din motive evidente: pierzi banii din publicitate. De altfel o să vedeți că presa nu prea spune de nasol despre companiile de la care primește publicitate = bani).
Coca-Cola vorbește de etică în contextul în care ai putea să citești zeci de articole despre problemele lor de etică.
Păi și de ce ne cere Coca-Cola să fim mai buni?
Pentru că dacă noi suntem (ori credem că suntem) mai buni e și brandul așijderea. Prin asociere. Plus că brandul ți-a zis să fim buni. Cine zice ăla e.
Despre ce e vorba?
Despre vorbe frumix. Despre cum „noi putem”. Despre „împreună”, „viitor”, „creștere”, „experiență” și cum „se poate”. De ce? Pentru că în timp ce bem Coca-Cola cu familia la orice sarma, pizza și burger trebuie să fim responsabili. Să ne și gândim la planetă când plecăm din hipermarket cu un bax de Cola la PET. Să nu uităm să reciclăm sticlele și să mai luăm un bax. Să ne gândim la oceane, poluarea aerului și supraconsum când dăm pe gât o doză de Cola la aniversări, la skate în parc și la întâlnirile random cu gașca.
Despre asta a scris Naomi Klein în „No Logo”.
Despre cum brandurile își văd liniștite de cifre (și bagă gunoiul sub preșuri pe care nu le vedem că-s prea departe) în timp ce vând povești pozitive și inspiraționale oamenilor care mijesc puțină îndoială și-și pun problema, ocazional, că aerul pute, apa are un gust ciudat și că din pământ nu mai crește nimic. „Știm, și noi am remarcat poluarea! Wow, câte avem în comun! Hai să fim mai responsabili și să ne gândim la binele planetei la o gură de Cola”.
Dacă e să fim sinceri până la capăt… nu există responsabilitate socială când vorbim de un produs care are 0 (zero!) valoare sanogenă. Nu există medic sănătos la cap care să recomande vreodată Cola pentru ceva și să nu existe minim 230982 variante mai sănătoase. Cu toate că am înțeles că dacă ai probleme cu gândacii de bucătărie Cola face o treabă mult mai bună ca bomba atomică.
La fel și-n cazul țigărilor. Nu există „ajută arta” când își omoară un procent considerabil din public. O specie inteligentă care a ajuns pe Lună și a inventat selfie-urile în baie n-are voie să se mulțumească cu „a nasoale, dar a și bine”.
Și nu mă stârniți când vine vorba de dulciuri și asocieri dezirabile…
Cola, mulțumesc pentru morală. A ieșit KPI-ul campaniei? S-au făcut share-urile? A dat lumea like? S-a simțit publicul „incentivat”?
P.S. – dacă sunteți de acord cu mine îmi datorați banii pe care puteam să îi primesc dacă zâmbeam în poze cu doza de Cola în mână și vă spuneam „ce frumix e să bine. #yolo #PositiveVibes”.
3 răspunsuri
Exista doua mati tipuri de oameni pe planeta asta(este si a treia, dar in contextul asta vreau sa vorbesc numai de astea 2)
Prosti/tarani needucati:Acestia sunt multi dintre taranii nostri care isi baga propria familie in mormant(inclusiv pe ei insisi), dar care se dau umili in exterior pana ca d sunt depistati.
Prosti/tarabi educati:Care ,,isi iubesc” familia si grupul personal, dar fac ravagii in exterior(distrug planeta si implicit alti oameni)
Ce bine ca eu beau Pepsi!
Ai castigat runda asta!