Georgeisme
Numele meu este anxietate și am George Bonea.

Românii și practica religioasă

Acum vreo două luni îmi rugam bula (dar sper că s-a ajuns și dincolo de ea) să-mi răspundă la câteva întrebări într-un chestionar despre practica religioasă. O curiozitate personală.

Voiam să văd dacă teoria mea despre Universurile religioase paralele se poate confirma. Adică dacă românii (cel puțin o parte din ei) și-au dat „upgrade” individual/în grup restrâns la latura religioasă și, de fapt, trăim într-o lume în care fiecare își interpretează dumnezeul în funcție de valori/chef/context. Altfel respectă dogma un corporatist cu 1.500 euro salariu, altfel un tânăr cu 1.500 lei pe lună. Da, se închină la aceleași poze și clădiri, dar aleg să urmeze diferit valorile.

Îmi dau seama că sunt multe vicii de procedură în cercetarea mea (în primul rând n-am un eșantion bine stabilit, ci doar cine/la cine a ajuns chestionarul pe Facebook). Cu toate astea tot cred că e interesant ce am obținut. Un sondaj profesionist cu o temă similară găsiți aici. Unele date se pot corela.

Să nu uit: eu am dat drumul sondajului cu fix 24-36 de ore înainte să moară acel copil la botez/după botez. Aproximativ 90% din răspunsuri le-am primit înainte de acel moment foarte mediatizat. E important să menționez asta pentru că am vaga bănuială că mulți dintre respondenții mei au fost influențați într-un anumit mod de acel scandal și dacă repetam sondajul (o idee bună, nu?) poate se mai schimbau niște date. Oricum, hai să vedem care e o parte a realității religioase din România.

Multicei, nu?
Și tineri.

Cei mai mulți câștigă destul de bine (conform standardelor mele e „destul de bine” de la 3.600 lei în sus, în contextul în care ai de plătit și chirie. Eu sunt și zgârcit). Oricum, de repetat faptul că e un sondaj relevant pentru cel mult o bulă. Asta care mă urmărește pe mine. Și câștigă binișor. Mai observ faptul că 18,6% n-au venituri. Să zicem că din ăștia 5,8% sunt minorii de mai sus. Mi-ar plăcea să aflu povestea celor aproximativ 13% adulți fără job. De ce? Ce caută? Ce nu găsesc?

Așa cum era de așteptat cei mai mulți au fost botezați ortodocși (BOR).

Partea interesantă vine acum: doar 31,4% dintre ortodocși se consideră practicanți ai religiei în care au fost botezați. Dacă vă uitați peste cele două grafice (sus și jos) o să vedeți ce schimbare uriașă are loc la categoria „Nu am fost botezat” vs. „Nu sunt practicant”. O să vă întrebați „da, dar oamenii interpretează diferit practica” (și ăsta fiind un lucru interesant despre cum fiecare își diluează credința), dar perceptual ortodocsimul tot pierde senzațional de mult. Aparent doar evreii, musulmanii și greco-catolicii își păstrează același număr de practicanți ca la botez. Unele au mai și câștigat adepți (luteranii, baptiștii, unitară, evanghelică).

Dar să vedem cât de mult simt respondenții că respectă din tradițiile religiei din care fac parte:

Și nici nu se simt prea spirituali:

Când vine vorba de cunoașterea elementară a credinței (citirea cărții principale), 61,6% n-au citit Biblia/Coranul/Torah ș.a.m.d..

În ultimele 6 luni (perioada septembrie 2020 – februarie 2021) 59,8% dintre persoanele care s-au declarat practicante nu au fost nici măcar o singură dată la lăcașul de cult de care aparțin. Nu sunt 59,8% din 1.497, ci din 577 (câți au spus că sunt practicanți). Din ei doar 85 de persoane au declarat că au fost doar la marile sărbători și 122 că au fost mai des.

Întrebați dacă vor merge la templu/biserică/moschee ș.a.m.d. în 2021 au fost ceva mai optimiști. 190 la sărbătorile importante.

61,8% dintre practicanți nu respectă cutumele alimentare specifice. 13,9% respectă aceste reguli doar când e sărbătoare mare. Cei mai mulți respectă anumite tradiții și obiceiuri pentru că e un obicei de familie, ține de grupul de care aparțin. Doar 20,8% simt să facă asta.

87% dintre respondenți n-au dat nici măcar un 1 leu ca donație către cultul de care aparțin. Ok, poate să gândesc că sunt plătiți de la bugetul de stat, dar dacă se schimbă vreodată lucrurile o să fie greu pentru o instituție ca BOR (intuiesc) să susțină toate parohiile din donații. E foarte posibil ca într-un asemenea viitor unele comunități să aibă biserici precum cabinete stomatologice. Puțin spre deloc.

Nu e o surpriză că n-au încredere în instituția care le guvernează spiritul.

Interesant e că destul de mulți se simt nesiguri vizavi de credința lor. Un fel de „oare cred în ce trebuie?”.

Ori că sunt prea multe biserici (cred că se referă la cele ortodoxe)…

La cel puțin 41,5% dintre români o să mai facem Isaia dănțuiește. Cei 31,6% care au spus „nu” sper că au luat în considerare și presiunea ălor bătrâni care vor spune „CUM?!”.

Și asta era înainte să moară acel copil la botez și să se apuce internetul să ceară reformarea botezului (la ortodocși). Sunt curios dacă unii și-au schimbat părerea.

Concluzii personale?

Dacă trendul bulei mele va crește (și eu cred că o să crească pentru că bula mea e un mod de viață, e un must) o să apară și mai mulți nepracticanți, ori credincioși „de ocazie”. Asta înseamnă că unele religii se vor reforma (nu vor avea de ales). Nu știu cât mai poate ține BOR cu dinții de anumite reguli, chiar și doar declarative. Bănuiala mea e că peste 150 de ani, poate chiar de Paște, ortodocșii (50-50 botezați) vor face yoga și mindfulness pe pajiștea de la Catedrala Mântuirii Neamului. Și toată lumea o să fie ok cu asta.

5 răspunsuri

  1. Trebuie luat in calcul si ca unii te urmarim din alte tari si atunci venitul pare mult mai mare decat e. Nu ca m-as plange de venitul meu, doar ma gandeam ca poate ar fi relevant.

Dă-i un răspuns lui Proka Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.
Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.