Georgeisme
Numele meu este anxietate și am George Bonea.

Cea mai bună reclamă

Știu că e abia aprilie, dar eu cred că am văzut cea mai bună reclamă a anului 2022. La naiba, încercând să-mi amintesc cea mai bună reclamă din ultimii ani e posibil să ajung să cred că spotul de mai jos este cel mai bun lucru oferit de industria asta în ultimii ani.

Acestea fiind zise, vă ofer spotul Jumbo:

E foarte posibil să credeți că-s ironic, sarcastic, pontos. Că ați văzut și voi reclama asta la TV și apoi comentată de unii și alții în online, 99.9% dintre ei aruncând cu glume și sudălmi în spotul Jumbo, „aoleu”-uri și „văleu”-uri, „ce porcărie” ș.a.m.d..

De fapt, reclama este absolut genială și mă întristează faptul că nu ne dăm seama de asta.

Să explic.

Așa cum văd și citesc eu lucrurile, reclamele cu poveste sunt pe moarte. Oamenii, indiferent când s-au născut (deci nu e o treabă de generație) încep să se plictisească de poveștile incredibile (necredibile?) din reclame. De ce se întâmplă asta? 

Sunt multe motive, dar la reacția asta a contribuit și supra-ultra-mega-uzitare de influenceri/vedete, panourile publicitare cu picioare decredibilizând poveștile. Mai adăugați în oala cu neîncredere și o mână de reclame mincinoase pe ici-colo, câteva campanii făcute de ochii lumii, preconcepția că „toate-s regizate”, fake-news-urile din gurile tuturor și ajungeți în punctul în care oamenii se uită la reclame/TV și spun „e, nu e chiar așa… bagă în ele”.

Reclamele cu poveste frumix, care să ducă, sunt rare, costă enorm și (după mine) sunt o investiție proastă pentru că fără un buget colosal de promovare sunt înghițite într-un ocean informatic. În digital, cel puțin, nu știe nimeni de tine dacă nu decartezi. Așa că faci frumusețe de video și te uiți tu și mama ta la el. 

Așa că mă întorc la spotul Jumbo. 

Pare făcut cu mărunt. De fapt, pare făcut cu măruntul picat din buzunarele vedetelor plătite colosal de alte branduri să facă reclame la care nu se uită nimeni și pe care nu le știe nimeni la 2 minute după difuzare. Dacă vă spun scoruri de influenceri mari, pentru produse de 80 de bani, v-o ia căruțul de cumpărături razna. 

Cei de la Jumbo au fost magistrali atât video cât și audio.

De ce audio?

Pentru că au folosit doar numele brandului. L-au repetat până a enervat (pe unii), dar în același timp a devenit memorabil prin muzicalitate. Atât. Nu au folosit alte cuvinte, nu au jignit pe nimeni (nici măcar o categorie socială), nu au adus vreun afront. Spotul pare rupt din învățăturile cărții „Music and Manipulation”, o lucrare obligatorie oricui vrea să înțeleagă și să lucreze în publicitate sau jurnalism. Ori vrea să înțeleagă viața. 

De ce video?

Sunt doar produsele Jumbo. Afișate stroboscopic, rapid, percutant, imposibil de evitat. Povestea e simplă: la Jumbo găsești multe jucării. Uite jucăriile. Atât. Fără „magia sărbătorilor”, „prețuri speciale”, „împreună” și alte sforăieli de care mii de alte companii nu se mai satură în căutarea viralului care să le golească rafturile. 

Dacă mai mulți publicitari s-ar uita cu un ochi analitic la viață ar vedea că trăim și ne afundăm și mai mult în lumea random­-ului, în borcane de zacuscă vărsate în cap, în challenge-uri nebune, în urlete și istericale. Liniștea e nișată. Iar poveștile mor pentru că-s atât de fardate încât nu mai par credibile, au iz de excepție. Asta când nu sunt aberante și promit o „magie” care e doar în capul unora. Publicitatea pare că se îndreaptă spre ceea ce și-au imaginat cei care au scris filmul „Demolition Man” (1993, cu Sylvester Stallone și Wesley Snipes). 

Dar poate că cel mai evident motiv pentru care această reclamă trebuie menționată în manuale de comunicare este faptul că au știut prin sunet și imagine să țintească exact grupul pe care îl vor: copiii. Pentru ei „jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo” sună fabulos de amuzant și e memorabil. 

Și pentru că pe adulți îi enervează să audă „jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo” copiii vor repeta cât mai des „jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo, jumbo”. 

Genial!

Adulții ofuscați de reclamă se dau de ceasul morții (unii fac și virtue signalling dorind să arate lumii că ei nu înghit „publicitate nașpa”), dar când plodul o să vrea jucării ca la Jumbo (unde sunt ieftine) nu vor da mai mulți bani ca să cumpere de undeva unde reclamele sunt cool. Iar pentru petrecerile corporate Jumbo e prima și cam singura opțiune.

Pur și simplu reclama asta trebuie să primească cele mai relevante și multe premii din industrie, fiind atât de mult cu atât de puțin. E chiar ecologică, dacă ne gândim la câte resurse se consumă în mod normal pentru un spot TV.

8 răspunsuri

  1. Nu e o reclama rea dpdv executie intentie etc doar ca produsul nu e potrivit reclamei. Cine este publicul acestei reclame?

      1. Incercasem de cand am postat comentariul sa dau si link, dar nu o gaseam.
        Am vazut-o doar la tv in treacat si mi-am adus aminte de articolul tau 😀

        Elsi uaichichi 🙄

Dă-i un răspuns lui George Bonea Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.
Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.