Recent am citit textul ăsta prost semnat de celălalt geniu din trupa Hi-Q care nu-i Sturzu. Apoi am dat de replica foarte bună și sinceră. După am intrat într-o discuție pe Facebook despre „manelele” neasumate de la radio. Pormă am început să-mi pun întrebări. Și apoi mi-am dat seama că-i o vidanjă de ipocrizie în radio, mai ales când minți „luminate” din domeniu se dau baraje de moralitate oprind intrarea manelelor lui Guță pe FM în detrimentul celor cântate de Inna, Corina, Bănică, etc.
Personal cred că cea mai bună muzică e aia pe care o ascultă fiecare în căști și aia pentru care dai un ban. N-are cum să nu-ți placă X gen/artist dacă ai dat o sumă de bani pe bilet.
Muzica de la radio? În general un amalgam de ritmuri și versuri tâmpite. Cred că putem pune „muzica” în două categorii. Nu „bună și proastă”, ci muzica aia care te face „artist/cântăreț și cea care te face vedetă”. Dacă vă uitați în topurile radiourilor e plin de vedete care n-au dat un pix pe foaie, ori dacă au făcut asta mai bine plăteau pe cineva să le scrie aceleași rahaturi.
În Brașov există un radio pe FM care dă manele (Super FM). Și au un jingle de o sinceritate superbă: „Mulți ascultă, puțini recunosc”. Ăsta nu e doar adevărul multora, dar este și definiția noastră ca popor. Poți adapta jingle-ul ăsta pentru mii de situații: „,mulți votează cu PSD, puțini recunosc”, „mulți se uită la Capatos, puțini recunosc”, „mulți ar vrea să fie proști dar plini de bani, puțini recunosc”, ș.a.m.d..
Ce se va întâmpla dacă vreodată Salam va ajunge pe Kiss FM/Radio Zu/orice alt radio comercial? Cel mai probabil Andreea Bănică și cohorta asta de făbricuțe de hit-uri vor face foamea. Ori vor cânta cu toții manele, asumate, fără să-i mai spună „dance”, „house” sau „un sound nou”.
Dar nu se vor manele la radio pentru că sunt niște oameni de protejat, niște bani de rulat și o impresie de păstrat. Aceea că Sia și a ei „Cheap thrills” nu este o manea pentru că tipa nu-i româncă și piesa are și cuvinte spuse cu accent jamaican. Ori că Ruby, în „Condimente”, nu cântă manele, ci o piesă cu „influențe orientale”. Cât despre Nosfe din aceeaşi piesă cu Ruby… băbăiatule, tu ai reinventat versurile!
Sper că-n mentalul colectiv „manea” nu este doar o piesă cu infleunțe orientale interpretată de un țigan cu aur pe el. Să nu fim așa limitați. Manea, așa peiorativ cum o spunem toți, este o piesă cu o anumită cadență, versuri proaste, mesaj prost (nu neapărat vulgar, dar prost).
Pentru mine „manea” este tot ce cântă Corina, această femeie care nu acceptă că are 36 de ani și cântă în continuare piese pentru și despre 16 ani. Femeie, grow some estrogen!
Dacă Guță&Co. își vor mai cizela versurile și vor spune că ei cântă „dance”, „house” sau „un sound nou” (şi să renunţe la clarinet), sunt șanse să-i avem pe FM. Și nu spun că vreau asta, ori că-i ceva bun, dar de ce să nu stea toți maneliștii împreună? De ce să-mpărțim industria în „manele albe” și „manele negre”? Manele acceptate social și „ăia inculții care nu știu să conjuge verbele corect”? Muzica asta e echivalentul clanurilor de interlopi. Hai să-i lăsăm să se bată până se distrug reciproc.
În concluzie vă las cu o piesă care mie-mi place (click pentru ea). Pentru unii e manea. Pentru mine nu. Și stă bine în playlist lângă Led Zeppelin și Ramones.