S-au făcut multe reclame proaste în România, dar puține se pot lăuda cu faptul că au reușit să încapsuleze și să promoveze o mentalitate nocivă precum spotul Colebil care de ani de zile rulează pe TV, cu insistență în perioadele de hiper consum festiv (Paște și Crăciun).
Pentru cine nu știe/mai știe:
N-am înțeles niciodată cum de o asemenea reclamă a văzut lumina televizoarelor. E greșită și scandaloasă cu totul. Și-s ferm convins că nu-i singura care promovează un stil de viață nesănătos, „rezolvat” de pastile, dar rămâne definitorie pentru categorie.
Scriam cu altă ocazie despre cum România este o țară plină de pensionari bolnavi. E chiar o minune dacă mai întâlnești unul care nu halește un pumn de pastile pe zi.
Dar dacă studiem problema mâncatului de pastile o să descoperim că el e în simbioză aproape perfectă cu stilul de viață care a provocat problema. Nu-i chiar cum spune Kazi Ploae („medicamentul face boala să existe”), mai degrabă „medicamentul face boala să reziste”.
De unde și ceea ce eu numesc efectul Colebil.
Românul nu renunță la stilul de viață nesănătos atâta timp cât are un Colebil care să îi panseze problema. E ca și cum ți-ai pansa constant zgârieturile pe care ți le provoci. Nu te oprești din a te zgâria, dar te pansezi și continui. Fix ăsta e efectul Colebil.
E cel mai bine descris de reclama de mai sus: individul știe că e bolnav, știe că are probleme, dar nici măcar nu încearcă să se aibă în grijă. Se predă poftelor (absurde), împăcat cu gândul că are pansament. Pe termen scurt situația e rezolvată. Ce o să se întâmple în timp dacă mănânci aiurea și aiuritor… nu mai contează, #yolo!
De unde și faptul că la unele mese românești te așezi și ți se oferă încă de la început șansa la un pansament gastric. Nici nu încape în discuție să nu-ți satisfaci toate poftele.
Mi se pare trist (și perfid) că nu se comunică faptul că îndemnul pentru o viață sănătoasă pe care îl vedem aruncat în reclame vine la pachet cu o schimbare totală a vieții. Viață sănătoasă înseamnă un pachet întreg: sport, alimentație, aer curat, companie plăcută ș.a.m.d., nu pastile și nimic nou.
Altfel spus, un produs precum Colebil – pentru tiparul portretizat în reclamă, nici n-ar trebui să existe. Cel mai bun medicament pentru durerea provocată de lăcomie este educația.
2 răspunsuri
Asta-mi aduce aminte de…
– Dom’ doctor, de la o perioadă, parcă nu mai am vlagă, sunt mai mereu obosit, spatele mă doare de mor și am dureri frecvente de cap.
– Mergeți acasă și timp de-o lună, mâncați sănătos, faceți mișcare minim 30 de minute pe zi și odihniți-vă minim 8 ore noaptea. Reveniți dacă mai aveți simptome.
– Dom’ doctor, vă bateț’ joc dă mine?
Din pacate, nu pot sa nu fiu de acord cu cele spuse de tine! Reclamele au, in final, rolul sa vanda. Iar unii oameni pur si simplu, par ca nu au nici constiinta, nici responsabilitati. Este de datoria statului (ANMDMR), care verifica, garanteaza si elibereaza vizele de publicitate pentru toate mizeriile de reclame, sa le reaminteasca marketerilor fara cauza sau constiinta, ca astfel de indemnuri si idei publicitare nu trebuie sa vada lumina ecranelor. Pur si simplu! Mai usor spus decat de facut. Prin excludere, pica in responsabilitatea individuala a fiecarui om sa judece ce e bine si ce nu pentru el. Lipsa de moralitate si responsabilitate a oamenilor care propun, produc si aproba astfel de campanii anti-morale a fost, este si va ramane o problema grava si o sursa de potentiale probleme pentru poporul nostru care are in sange excesul si automedicarea. Sa nu uitam insa ca pestele de la cap se impute, si de la coada se curata. Este insa nevoie de ceva repere morale. Si de implicare. Si de actiune.