Nu mă aștept să ajungă textul acesta la dumneavoastră, dar îl voi considera un exercițiu bun pentru mine. Așa cum și campania dumneavoastră cu Mihai Șora a devenit un superb exercițiu de democrație și libertate de expresie. Știu, unele expresii nu ne plac (nu-s decente), dar țin tot de libertate, nu?
Am citit interviul cu dumneavoastră din Wall-Street și trebuie să recunosc faptul că m-am acidulat încă de la prima întrebare. De altfel e și singura obiecție vis-a-vis de procesul jurnalistic: ați fost pus în situația de a compara mere cu pere, adică de ce o campanie privată e criticată așa aprig în comparație cu, de exemplu, când suntem furați de politicieni.
Asta e o întrebare din categoria „e adevărat că sunteți frumos și deștept?”.
Oamenii critică jafurile politice. Non-stop. Poate că problema e că se întâmplă doar asta, dar mizeria politică e non-stop subiect de critică în România. Cu toate astea nu poți compara o hoție politică cu una… emoțională. O să explic mai jos de ce s-a inflamat lumea. O parte din ea.
Ați spus că primele atacuri au fost de la Mircea Badea-Papahagi și tabăra aia. Și cumva ați lăsat impresia că ei au pornit valul de furie. Că a fost o manipulare. Eu nu-i urmăresc pe ăștia și-s destul de izolat de bula lor. Eu m-am aprins când am văzut spotul pe internet, în confortul bulei care cred că este destul de comună.
Așa că nu mă simt manipulat (sau așa trebuie să se simtă oamenii manipulați?).
Am remarcat în discursul dumneavoastră o doză de reducționism și știu că aveți tendința să considerați „PSDist” tot ce nu se potrivește cu valorile dumneavoastră. Eu (dar și mulți alții) sunt un „PSDist” atipic. În sensul că disprețuiesc PSD-ul, am apreciat campania dumneavoastră pentru referendum, dar pot recunoaște o manipulare emoțională făcută de bula mea. Știu, ce hibrid sunt, ce sânge-mâl.
Problema campaniei eMag nu constă în faptul că a fost sau n-a fost Șora comunist. Doar istoricii pot spune asta. Dacă este adevărat că domnul Șora a avut simpatii comuniste este o ironie superbă față de tot ce s-a întâmplat, dar repet!, nu asta face subiectul supărării. Ăsta e doar un alt aspect.
Campania s-a folosit de un vector de imagine puternic, o emblemă (aproape) fără pată (bătrânul filosof, protestatar la 102 ani și anti-PSD), de un cârlig emoțional („libertatea”) pentru a promova ceva ce n-are nici măcar o legătură cu cei doi. Șora și eMag? Libertatea și eMag? Cred că sunteți de acord cu mine în legătură cu următoarea afirmație: Șora/„libertatea” ar putea funcționa cu 95% din branduri. Libertatea de a mânca înghețată, libertatea de a-ți cumpăra un televizor ș.a.m.d..
Nu, campania eMag nu va da naștere unei dezbateri despre comunism și dacă faceți un sondaj longitudinal o să aflați că oamenii vor rămâne cu maxim două impresii după toată povestea: „eMag e un brand cool care se asociază cu oameni mișto!” și „să consumi e dovadă de libertate și anti-comunism”. Așa funcționează psihologia maselor și refuz să cred că nu știți asta ca antreprenor în domeniul care-și propune să convingă oameni să cumpere…
Am văzut că spuneți despre publicitate că s-a „PSDizat” și că tratează consumatorii ca pe niște oi cu portofel.
Nimic mai adevărat. Asta nu-i de ieri de azi. Când ați intrat în publicitate consumatorul era tot o oaie cu portofel. Dar să fim sinceri: eMag-ul este un bazar online care-și propune să vândă. Oricât, oricum, oricui. eMag-ul nu face educație financiară, nu-i întreabă pe săraci sau needucați dacă au nevoie de plasme și telefoane scumpe. Le vrea banii. Și dumneavoastră, foarte creativ și abil, ați facilitat un drum între emoție și coșul de cumpărături. Că n-ați făcut campania cu Șora pentru o alimentație echilibrată, sport sau cărți. Unde mai pui că pe eMag nu se găsește nici măcar o carte scrisă de Șora (am căutat acum, când scriam textul).
Vă plângeați de faptul că ați pierdut clienți pentru că ați început „s-o dați” politic. E ok. E trist, dar e ok. Alte agenții au pierdut clienți pentru că X copula cu Y. Viața e nedreaptă.
Mi-ar plăcea să înțelegeți că oamenii care vă critică nu sunt copiii lui Dragnea. Și că vă apreciez creativitatea de business. Asocierea cu Șora e o comoară pentru eMag. Întrebați românii care sunt flămânzi de valori și vor să-și zugrăvească gesturile hedoniste și egoiste cu personaje dezirabile și vor spune că ați făcut o minune. „La mai multe d-astea!”. Cel mai probabil cifrele vânzărilor vor crește. Asta înseamnă o campanie de succes.
Dar din alte puncte de vedere este o asociere atât de falsă și forțată încât… Mna, să spunem doar că 30 de ani de libertate nu înseamnă că pot returna în 30 de zile orice escapism achiziționat.
Zi liberă.
Sursă foto: Adevărul.
Un răspuns
Mă mir că nu e niciun comentariu. Cât despre eMag și Șora, dă, și mie mi-a provocat scârbă reclama aia.