Acum că ne-am calificat la Euro 2016 ne-am reamintit de tricolor, imn, „România” și alte d-astea. O lungă perioadă de timp am uitat de ele, că doar n-am avut motive să fluturăm steaguri și să fim entuziasmați de ceva care să țină de România. Dar acum, pentru că participăm la a treia cea mai importantă competiție fotbalistică (după Cupa Mondială și Champions League), wow!
Avem drapelul peste tot. Toate reclamele ne cheamă să-i susținem pe tricolori. Fie că vorbim de o companie românească sau străină, toate ne invită să le cumpărăm produsele pentru a-i susține „pe ai noștri”. Cum de nu mi-am dat seama după atâta timp? Indiferent de țara (insula) în care-ți verși tu profitul, tu ești mare fan nea Puiu&Co.
Companiile de telefonie îți oferă extra-minute pentru că România la Euro. La bancă ai card cu tricolor pentru că România la Euro. La cumpărături ai 1+1 la cârnați pentru că România la Euro. Pariez că undeva prin țară, pe o șosea de centură, două prostituate te fericesc la dublu pentru că România la Euro.
Pare că această calificare ne-a scos din foame. Crește nivelul de trai, spitalele-s dezinfectate, profesorii-s plătiți bine. „Ce vrei bă Bonea, știi că fotbalul bucură masele”. Adevărat. Pentru că-i o fericire mica, nu cere mult efort și-ți dă prostul sentiment că meriți această fericire pentru că ai cumpărat un produs cancerigen care „susține” fotbalul românesc.
Și-n tot acest timp, zeci de companii se folosesc de emoția pe care o stârnește fotbalul pentru a-și vinde produsele, multe fiind ca nuca-n perete cu sportul. Dar hei, România la Euro.
Adevărul e că-i stupid să fluturi un tricolor și să scandezi „Ale, ale, ale!” pentru că azi au murit mai puțini pe șosele, că s-au violat mai puține minore, ori că s-a mai arestat un corupt. Astea nu-s motive de mândrie… 11 bărbați care aleargă după o minge, mașini scumpe și femei, acolo mândrie națională.
Nu vreau să reduc importanța fotbalului, și nici pomeneală nevoia de sport, dar serios… chiar e așa important fotbalul? Merită? Și e calificarea asta totul? N-avem ce alt subiect să punem pe cardurile bancare?
Încununăm această calificare cu un „imn național” compus de Moga pentru Penny Market. Dacă echipa de fotbal va juca precum versurile piesei e clar: fără imaginație, repetitiv. Truisme veselo-curajoase să placă la mulțime. Și Cotabiță pare împăiat. Hai România!