Am aflat că Centrul Filia a sesizat la CNCD campania celor de la Alka. Pentru cine nu știe ce-i Alka… mergeți într-un butic, magazin, hipermarket. Pentru cine nu știe despre ce campanie vorbesc… nu mai mergeți cu capul în pământ. Vizualurile lor sunt pe toate gardurile.
Și acum să lecturăm sesizarea centrului Filia:
Voi mă știți pe mine. Mă citiți de ceva timp. Știți că n-am nici măcar o jenă în a da cu sudălmi și măscări în reclame (chit că-s publicitar). Când văd reclame proaste, mincinoase (mai ales pentru jeguri de brand-uri – am o listă personală) știți că mă aprind. Dar acum…
Da, reclamele Alka nu-s geniale, dar au acel ceva care atrage atenția.
Chiar și faptul că au născut atâta vâlvă înseamnă că-s bune. Și-au atins scopul. Mi se pare absolut minunat că brandul Alka și-a permis luxul și lejeritatea de a abandona sforăitoarele abordări. Știți voi, produs în centru și cuvinte precum „delicios”, „bun”, „dulce”, „momente” și alte frecții.
Alka a cumpărat propunerea unor creativi care (probabil) au zis „boss, hai s-o facem cu *oițe, să audă lumea de Alka”. Adică „hai să-ți fac brand-ul cunoscut”.
Așa s-a ajuns la poze cu femei care ling cremă de lămâie, vor ciocolată „cu ochii închiși” sau se mozolesc pe botic (ce frumi am zis) cu cacao.
Sunt pozele porno/erotice? Depinde. Dacă vrei să fie porno, sunt. Dacă vrei să nu fie, nu sunt. Porno poate să fie și reclama cu bărbații de la Neumarkt. Depinde la ce filme porno te uiți… 3 bărbați, mereu împreună… Brokeback Cârciumă.
Vai, are una ciocolată pe față și brusc feministele au făcut legătura cu sperma pe față. Nu știu, eu nu văd latura porno mereu. Și poate că mulți văd doar normalul din reclamă. Pentru că, poate, majoritatea au avut mai des ciocolată pe față, nu spermă.
„Femeile sunt prezentate degradant”. Serios? Mâncând ciocolată cu poftă? Ce e așa degradant?
„Bonea, oamenii nu vor mai cumpăra Alka”. Siiiigur! Îmi și imaginez clientul clasic de Alka refuzând produsul pentru că-i deranjat în pofta de dulce de o poză cu o femeie care linge cremă de lămâie.
„De ce nu-s folosiți bărbați?”. Nu știu. Băi Alka/agenție de publicitate, de ce n-ai pus bărbați cu ciocolată pe față? Cred că s-au ferit de cealaltă tabără, aia care zicea că Alka îndeamnă la pederastie alimentară. Poate și-au zis „ne punem rău cu homofobii sau cu feministele?”. „Dar nu mai bine inventăm o mascotă care mănâncă ciocolată cu poftă?”, a zis unul din agenție care s-a teleportat din 1990. L-au privit, au râs și-au dat cu femei.
Bine, hai să zicem că reclamele-s nașpa (sunt cel mult ridicole, dar comic-ridicole, asumat-ridicole).
Ce e de făcut Filia? Câteva sugestii:
- O campanie împotriva brand-urilor/reclamelor care exploatează emoții primare. De ce nu vă scandalizați când vedeți mărci de dulciuri folosind „fericirea” pe post de cârlig? Nu vă gândiți la consecințe?;
- O campanie împotriva Alka pentru că folosește doar femei frumoase în reclame. Una dintre alea mozolite n-are un coș, o vergetură, o șuviță câș. Ce, dacă ești urâtă mănânci Alka în beci, pe întuneric?;
- O campanie împotriva brand-urilor de țoale care lobotomizează femeile în malaxorul ăsta de „cumpără mereu să rămâi în trend și frumoasă!”;
- O campanie împotriva faptului că brand-urile alimentare nu promovează cumpătarea. Toți spun să bagi (asociat cu un moment bun, fericit), nimeni nu spune cât;
- O campanie împotriva insight-urilor emoționale. Să n-ai voie să legi un produs de o emoție. Niciodată (o să discutăm despre asta cu altă ocazie);
Și multe altele.
În publicitate femeile sunt înjosite în multe alte feluri, nu că au cacao pe botic (iar am zis frumi).
Altfel spus, aștept clientul ăla pe lactate care să accepte un spot/vizual cu un bărbat căruia-i curge lapte pe tricou în timp ce bea pofticios. Headline: „Nu e prima dată, dar e doar lapte”.
4 răspunsuri
Stai putin, ce? Coalitia de Egalitate de Gen? Gizăs! Cu numele mi-au zis totul despre ei :))
ori m-am prostit eu, ori era reclamă la alte napolitane, dar am văzut și cu bărbați. e una fix la metrou victoriei, cum ieși de pe peronul care vine de la pipera, un tip cu aspect fioros, mușchi cu lopata și tatuaje peste tot, ține niște napolitane. 🙂
Mie chiar mi s-au părut ofensatoare, și, crezi sau nu, îmi plăceau niste produse alka dar acum nu mai am chef sa mai cumpăr nimic de la ei
Eh. Ești prea sensibilă. O să-ți treacă.