Numele meu este anxietate și am George Bonea.

Tehnologia știe cum conduci?

Am mai postat asta pe social-media, cu alte ocazii, dar o repet și aici: am un sistem de notare pentru șoferii alături de care fac ride-sharing în zilele când folosesc aplicații de tip UBER sau Bolt. Nu arunc cu 5* în oricine, oricum. 

Pentru că facem ride-sharing și toți cei din mașină suntem preocupați de mediu, bunăstarea celorlalți și implicit viața noastră, țin cont de o serie de elemente de la care numărul stelelor se poate diminua drastic. Mai exact, n-ai cum să primești 5* dacă viteza e constant peste limita legală. N-am urcat niciodată într-un ride-sharing în care să cer „mergi ilegal pentru că am o urgență”. Iar dacă îți atrag atenția să mergi mai încet și primesc la schimb explicații despre „profesionalismul” și „experiența” pe care o ai la volan poți să stai liniștit. Mai mult de 3* nu vezi, din start. 

Apoi tai din stele dacă ai un comportament inadecvat față de pietoni, bicicliști, motocicliști, ori alți participanți la trafic. Din nou, nu plătesc să fiu într-o competiție cu strada. Ai uitat? Facem ride-sharing, salvăm planeta, decongestionăm orașul. Inclusiv în misiunea companiei (UBER) scrie că scopul nostru – comun – e să ne deplasăm în siguranță. Păi ce facem? Nu respectăm valorile brandului, facem raliu pe drumuri publice?

În schimb nu dau note altor aspecte. 

Nu-mi pasă dacă îmi zâmbești, dacă ai chef de conversație (eu am mereu, dar nu deranjez dacă nu se dorește discuție), nu strâmb scorul social dacă reiese că avem viziuni diferite despre viață (am o dilemă dacă e corect să-i dai 1* unui coleg de ride-sharing pentru că e homofob/sexist/rasist/xenofob pe subiecte pe care le dezbateți). Nu mă afectează cu nimic dacă nu-mi dai apă, acadele, ori dacă ai o treabă și vorbești în căscuță. E treaba ta, noi facem doar ride-sharing, se întâmplă să mergem amândoi în aceeași direcție, nu?

Cu toate astea, ținând cont de faptul că fiecăruia dintre noi i se colectează o cantitate impresionantă de date, mă întreb când o să apară acel moment când o instituție a statului (Poliția) va cere date de la UBER/Bolt/Waze pentru a vedea cine merge cu viteze ilegale în oraș. Mi se pare un subiect foarte interesant de analizat.

Da, ai teama Statului care controlează și știe tot, dar în același timp ai indivizi care se comportă iresponsabil în spațiul public și sunt atât de naivi încât nu își dau seama că atâta timp cât îi dau cu 120 la oră prin oraș, cu Waze-ul pornit, se înregistrează date despre ei și modul în care conduc. 

Este greșit să te folosești de tehnologie pentru a avea străzi mai sigure? 

Dacă răspunsul tău este „da”, hai să punem problema altfel.

Waze îți colectează datele. Asta chit că îți place sau nu. Ai deschis aplicația, ai pus datele mașini, ai setat o rută, treaba e clară. Tot ce faci se duce la Waze. Probabil n-ai citit contractul pe care l-ai semnat cu ei când ai instalat aplicația, dar sunt foarte mari șanse ca ei să poată utiliza datele experienței tale cum doresc. Probabil că asta nu te deranjează pentru că, „ce să-mi facă?”, să-ți dea niște reclame țintite pe profilul tău, poate cândva să te ocolească puțin pe unde ai putea să vezi ceva ce algoritmul consideră că trebuie să vezi. Dar dacă Waze ar trimite date despre modul în care conduci către asigurator? Și ăla ți-ar recalcula asigurarea în funcție de cât de „profesionist” ești?

Probabil că dacă s-ar ajunge la asta ai spune că n-o să mai folosești aplicația. Ce o să faci? Google Maps? Poate că și ei au același model de business. Înveți harta orașului? Ceri să nu se mai colecteze date despre stilul de conducere? Argumentând că ce? Că îți place să îi dai „talpă” prin oraș fără să te știe asiguratorul? Nu mai merge: modelul de business e prea bănos, zi „mersi” că nu ești obligat să folosești o astfel de aplicație ca toți asiguratorii să știe ce e de capul tău.

Și dacă prin lobby mult și bine se implementează acest aspect al asiguratorului ce te faci, mai ales dacă fiind șofer (de ride-sharing) trebuie să folosești o aplicație de navigare? Și dacă ai închis ochii la aspectul ăsta, și n-ai o problemă să mai scoți niște bani din buzunar pentru asigurare, de ce îți dai ochii peste cap când statul te taxează pentru aceeași problemă? De ce este limitarea corporatistă mai ușor de înghițit decât cea a statului? Pentru că de cele mai multe ori pare că tragem linie când statul intervine, nu când o face privatul.

Firește, ideal e să nu există nici măcar una dintre ele, să nu te țină nimeni sub observație ca pe un animal scăpat din cușcă, dar cum să nu faci bani/putere de pe urma faptului că îți e așa greu să păstrezi cazanul sub cifra indicată în cerc pe marginea drumului. 

Îmi imaginez cât de inconfortabil trebuie să fie gândul că statul/o coporație știe tot ce faci, ba chiar te poate taxa pentru asta. Dar ca și-n multe alte situații, uneori lupta pentru eliberarea de jugul statului/corporației se duce pentru libertăți care scârțâie. Adică nu pretinzi străzi mai sigure (pentru toată lumea), ci libertatea de a merge cu 100 km/oră prin oraș? Ce facem cu țările care încep să reducă viteza în oraș la 30-40 km/oră? Sunt nebuni?

Dacă la vicii mai putem dezbate cu privire la „cine are de suferit pentru că-mi fac eu X?” (toată lumea are de suferit când tu te distrugi, părerea mea), când vine vorba de modul în care utilizezi spațiul public cu o bucată de fier de câteva sute de kilograme e clar o problemă ce depășește sfera personală. 

Până ne hotărâm dacă e bine ca un privat/statul să ne folosească punitiv datele recomand să încercați să vă obișnuiți să conduceți cât mai legal. Asta ca să nu vă surprindă și să vă doară în „așa merg eu dintotdeauna” când notificarea pe Waze va spune „ți-am retras 1.000 de lei din cont pentru depășirea vitezei în zona…, în intervalul orar…, pe data de…, conform datelor colectate cu acordul tău de aplicația Waze.”

Între timp puteți să continuați să semnalizați poziția radarelor în aplicații. Ce poate să fie greșit aici?

4 răspunsuri

  1. Usor off topic, in sensu ca good point but you can solve de problem elsewhere. In teorie, din ce am inteles toate masinile noi vandute in UE trebuie sa aiba ceva sistem de limitare de genu https://www.unicominsurance.com/insurance-news/vehicle-speed-limiters-are-now-mandatory/

    In UK, in anumite cazuri, asigurarea ii muuuult mai mica daca iti pui limitator tu. Asta poate ar fi un carrot solution mai bun decat statu care da harvest la WAZE. Plus ca daca tre sa conectezi baza de date de la waze cu aia de la asigurator, vrei nu vrei dai prin gdpr, adrese email, telefon etc. Nu’s complet sigur ca ar fi fezabil, chiar si intr-o judecatorie din Romania. Poate daca ai obliga uber-u sa le faca ei asigurare, atunci poate ar merge asta… da aici o sa urle uber ca ei nu is angajatori, ca everybody freelance. Mna nush ce sa zic, but good text, good topic. Toate cele bune si sporuri!

  2. In June 2013, Waze was acquired by Google for $1.3 billion. Waze’s then-100 employees received about $1.2 million on average: the largest payout to employees in Israeli high tech. As part of the acquisition, the Waze development team continued to operate in Israel as a separate entity from Google.

  3. Era un documentar, prezenta viața din viitor… și începea cu un individ care s-a dus la WC și s-a pișat în niște sticle.

    WC-ul era legat prin API la mașină și pornitul mașinii era condiționat de nivelul de alcool / substanțe detectate de către WC din urină.

    1. Ha, ce nebunie! Mai citisem undeva de o idee ca în volan să ai unsenzor de alcool și dacă simte din respirație că ai consumat ceva să nu pornească mașina.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.
Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.