Am mai spus asta și cu altă ocazie: spre deosebire de muzică sau filme, publicitatea nu își propune neapărat să placă contemporanilor (cel puțin nu tuturor grupelor de vârstă). Un film poate că vrea să deschidă noi drumuri, dar undeva în fișa postului se bazează foarte mult pe percepția (și banii) celor din actualitate (și pe o plajă mai mare de vârstă). Altfel n-ar avea garanția că mai are fonduri pentru altceva.
De altfel, în artă succesele post-mortem sunt drăguțe/emoționante/entuziasmante, dar nule pentru creator. Bine, putem dezbate cu orele dacă succesul post-mortem bucură bucata aia de 21 de grame de suflet. Părerea mea cred că e evidentă.
Cu publicitatea e altă mâncare de pește pentru că o reclamă se poate adresa unei nișe specifice de public și îi poate ignora cu totul pe ceilalți. De exemplu, îți poți propune să placi doar celor sub 12-13 ani.
Ți se par stânjenitoare (a.k.a. cringe) reclamele-serial KFC? Nasol. Nu contezi, nu-s scrise pentru tine. Pariez pe un pui de țară prăjit că mental (poate și fizic) ești sărit de 27. Comunicarea Pop-Cola ți se pare copilăroasă? Nasol din nou. Nu-i pentru vârsta ta mentală (care mai are ceva șanse să se pupe cu aia din buletin).
Îți mai amintești reclama la Pepsi de acum câțiva ani când o doză de cico aducea pacea la un protest? Cringe, nu? Da, dar…
Uite că la scurt timp Coca-Cola preia conceptul și-l traduce în altceva (mai bun că au văzut ce a greșit Pepsi). Dacă Pepsi aducea armonia între protestatari și polițiști, via #influenkăr, Coca-Cola e mai șmecherie și aduce pacea în lumea virtuală. În cea mai nouă reclamă vedem cum o gură de cico rescrie până și atitudinea personajelor negative din jocuri. Bea gamerul Cola și orcul din joc nu mai are chef de război pentru că…
Cringe? Cringe as fuck? Nu ești în target. Audiența e destul de evidentă, nu vezi?
Cum spuneam și pe la început, reclamele nu trebuie să placă tuturor (e ideal dacă se întâmplă asta), dar menirea lor e mult mai strategică și privind aceste două exemple răsunătoare de mesianism la cutie de tablă îmi dau seama că se pun clar bazele unei strategii de tipul „cum îi crești așa îi ai”. Și cum te crești așa te ține minte generația viitoare.
Prin trecut, când încă se vindea discursul medical că fumatul e sănătos, unii s-au gândit să facă fumatul o joacă de copii. Să știe de mici. Și guma de mestecat-țigară (aia roz pentru cine-și mai amintește) crezi că a fost întâmplătoare în viața celor mici? Iar dispozitivele astea trandy-flendy de fumat 2.0 sunt tot precum niște jucării. Fumatul e o joacă cool.
Revenind la Coca-Cola/Pepsi.
Ce trebuie reținut? Că ei aduc pacea (reală și virtuală). Sună ridicol? Cred și eu dacă înghiți doar pastila asta. Dar strategia păcii cu bule are mai multe fronturi. Coca-Cola are de ani de zile acțiuni care să arate câtă pace se poate realiza la un pahar de cico. Într-un colț de lume unește suporteri de fotbal de la echipe rivale. În alta apropie muncitorii exploatați din Dubai de rudele de acasă (tot ce trebuie să faci pentru a le spune rubedeniilor că viața ta e mizerabilă este să bei o Cola și să folosești capacul pentru a da un telefon. Ha).
Coca-Cola (și nu doar ei) sunt foarte human-centric, nu te-ai prins? Adică pasă de oameni. E fiartă Cola pe fericirea oamenilor (nu fierbe Cola, nu vrei să știi ce rămâne când dispare apa).
De ce se întâmplă toate astea?
Sunt multe explicații și din păcate eu nu-l cunosc pe domnul Cola să știu adevărul Excelului. Iar sectanții care lucrează în sistemele astea vorbesc rar, pe ascuns, speriați de procese care-i pot lăsa în fundul gol și oricum lobotomizați de „răul cel mai mic”/„ăștia măcar fac ceva”/„lasă…”.
Cert e că mesajul e simplu și clar: consumând aduci pacea. Azi consumi Cola/Pepsi și e pace. În curând trendul publicitar o să fie acaparat de pacea adusă prin consum. Vrei să salvezi lumea? Stai în casă și comandă mâncare. Vrei să salvezi lumea? Comandă haine. Vrei să salvezi lumea? Cumpără X mașină care are nimic% din ea făcut din materiale eco-bio-de țară. Vrei să salvezi lumea? Cumpără.
De ce?
Pentru că discursul despre reciclare și sustenabilitate nu prea mai merge. Enervează.
Oamenii devin fataliști. Și pentru că unii nu tac din gură ajung tot mai mulți să-și dea seama că planeta nu se salvează cu o plantare de copaci și o campanie emoțională în vreo bătătură care e la mii de kilometri de problema reală. Problema e la consum. Oricum o dai problema e la consum. Nu se poate și cu sufletul în Rai și cu hiper consum. Păi și? Ferea de ziua în care oamenii se prind că realmente asta-i problema. Așa că nu-ți rămâne altceva mai bun de făcut decât să le spui că pacea e adusă prin consum. Doar consumul dă locuri de muncă, nu?
Așa simt că se vor așeza lucrurile în perioada următoare. Tot mai multe branduri vor comunica pacea consumului. În paralel vor mai face o spoială emoțională (curăță 1% din gunoiul făcut folosind 100% buget de marketing să spui că ești un sfânt). Dar consumul aduce pacea. Generația următoare trebuie să știe mult mai clar că o sticlă de Cola consumată ajută un copil din Africa, un muncitor din Dubai, un protest din America de Sud. Nu consumi, nu ajuți.
Și când mai apar devianți precum subsemnatul, cu discursuri d-astea retrograde, o întreagă armată de Gandhi cofeinizați trebuie să-i dea cu shame și eventual să-l canceleze.
Nici nu vreți să mai vorbim despre cum arta a fost căpușată de reclame. Decât 100% din artiștii din reclame sunt rafturi cu talent.
…
Aici puteți vedea rezumatul acestui text în engleză.
7 răspunsuri
Dar ce parere ai despre ultima reclama de la Fashion Days? Ai zice ca e despre pacea cu minoritatile, caci e prezent un trans, o grasuta, o lesbiana insa astea li se vor parea cringe celor cu varsta mentala relativ crescuta care se vor ultragia, dar va fi ok pentru generatiile tinere, mai deschise la nou si tolerante cu minoritatile. Totusi, care e consumatorul de Fashion Days? Ca astia mici, deschisi in cap, inca sunt in liceu, nu ei decid unde merg banii de haine
E fix același lucru. Cumpără haine și salvează lumea.
Care-ti plake mai mult, cola sau pepsi?
Brush up on your English, will you, mate? In rest, ce mai poate fi spus? Multumim ca existi. Fie ca eforturile de a ti da cancel sa fie in zadar.
I think you understood my point of view in just 10 rows. Or not?
Da, inteles. Ideile pe care le prezinti mi-au placut dintotdeauna. Sa nu-mi fie luat in nume de rau comentariul, scrii bine in engleza, nu am avit probleme in intelegerea textului, dar exista room for improvement (specifically constructia frazei si exprimare). Recunosc ca si eu am un fix cand vine vorba de a folosi engleza la un nivel cat mai inalt posibil (defect profesional de la profilul bilingv) si ca nu ar trebui sa aplic standardul asta la toata lumea, mai ales cand mesajul este comunicat cu succes.
A, înțeleg și n-a fost cu supărare. Doar că am doar 10 rânduri să-mi exprim punctul de vedere