Cum maschezi foamea de audiență cu o aparentă preocupare civică?

2
Distribuie

Înainte să dezbatem subiectul din titlu vreau să savurați o monstră de jurnalism din 2019. Ca absolvent al acestui profil academic mă declar îngrozit de perspective.

Sunt cu mult mai decepționat de un reporter incapabil care pretinde că face o muncă serioasă decât de un reporter incapabil care zgârmă prin chiloți de vedetă.

Piesa „Țara te vrea prost” n-a fost niciodată mai relevantă.

Ca jurnalist îmi e greu să cred că poți ajunge mai jos.

Revenind la subiectul din titlu.

Doar o minte visătoare nu acceptă și nu înțelege scopul televiziunilor. Rating. Audiență. Bani. Orice altceva nu contează. Cine crede palavra că „televiziunile au rol educativ” ar trebui să nu-l mai citească pe Dan Negru când îl apucă un sentiment de vinovăție pentru toate revelionele manelistice și varsă pe Facebook păreri de mironosiță.

Televiziunile nu-și vor refuza niciodată un moment șocant cu potențial de viralizare doar pentru că nu e etic și frumix. Asta nu e gândire de business.

Când pe platourile de filmare ți se prezintă o sursă de audiență îți calculezi cu atenție afacerea: cât dau pe amendă – cât câștig din audiență. De cele mai multe ori „se merită” să plătești amenda.

Cel mai recent exemplu de acest tip l-am avut în emisiunea „Chefi la cuțite”, concurs de gătit la care s-a prezentat un cetățean pe care l-am putea include liniștiți la categoria psihopat. Omul s-a apucat să descrie lucid și relaxat escapadele lui sadice în raport cu animalele. Jupuiri de mâțe și incendierea lor.

După ce l-au difuzat pe cetățean cei de la Antena 1 (pe fondul numeroaselor întrebări „de ce l-ați dat?”) au răspuns cum nu se poate mai dibace: am vrut să atragem atenția asupra unei probleme de interes public. Vrăjeală cu topping. Și ei o știu.

Dacă vrei să atragi atenția asupra unei probleme de interes public nu coafezi momentul psihopat ca fiind parte din show. Nu-l prezinți în splendoarea lui.

Ești preocupat de violența împotriva animalelor? Ai toate pârghiile la dispoziție să faci dezbateri și emisiuni despre asta, nicidecum să abordezi problema din perspectiva de show și apoi să aștepți să se spargă buba cu opinii. Asta nu-i preocupare, ci momeală.

Televiziunile fac asta.

Îți prezintă drame cu duiumul și apoi așteaptă reacții. În funcție de cât de puternice sunt încep să-și construiască discursul „civic”. „Am vrut să atragem atenția”. Televiziunile sunt fierte pe atras atenția. Sunt agregatoare de atras atenția.

Violuri, accidente rutiere, crime, violență conjugală ș.a.m.d.. Posturile TV varsă atrocități în creierul colectiv știind că audiența se face cu scabros și când sațietatea lovește și audiența vomită se eschivează spunând că rolul „jurnalistic” e să arate, să prezinte, să informeze, să atragă atenția.

În funcție de impact se mai fac câteva dezbateri știrbe și se trece la următoarul subiect aducător de rating.

Acestea fiind zise, nu vă încredeți orbește în preocuparea sinceră a televiziunilor pentru dramele sociale. Cum să supraviețuiască fără drame și oribil? Cine s-ar mai uita la știri despre lucruri bune și frumoase?

Recomandări
2 Comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *