Ce înseamnă când o companie de țigări vrea să te lași de fumat?

2

În ultimele zile am tot primit mesaje de la cititori, cu mesajul comun că Philip Morris, compania de tutun și IQOS, face o „mega super ultra campanie anti-fumat”.

Cum sună asta?

Unii chiar mi-au reproșat că-s prea rău și căpățânos când comentez anti-corporațiile de tutun. „Uite ce bune sunt ele. Vor să nu mai fumezi. Lumea e un loc mai bun!

Și acum să tăiem fumul cu cuțitul și să dezbatem puțin ce înseamnă toată această șaradă de marketing superb gândită (dacă-ți plac banii și prea puțin de sănătatea publică).

Lucrurile sunt destul de simplu de înțeles și explicat, dar asta nu înseamnă că oricine vrea să înțeleagă. Plec de la premisa că oricine poate înțelege, dar nu toată lumea vrea s-o facă.

Deci?

E clar. Fumatul nu mai e cool. Fumatul strămoșesc, cu tutun în hârtie, țigară cu filtru, pachete clasice și „ai o brichetă”. Nu se mai poartă. E ceva învechit, asociat cu părinții noștri, cu muncitorii pe șantier care țin țigara în colțul gurii, cu șoferul de taxi care fumează fără să te întrebe.

Țigara clasică e într-o criză de imagine.

Industria e într-o perioadă de tranziție istorică pentru domeniul ei de activitate. E în punctul în care a fost umanitatea când s-a trecut de la pix și foaie la calculator. De la cal la mașină. De la „mergem la cofetărie?” la Tinder. Stați puțin, să ne înțelegem bine: IQOS nu e un progres pentru umanitate. Doar o evoluție de business.

Prin faptul că Philip Morris vrea să-și „ajute” clienții să se lase de fumatul clasic vrea să puncteze două aspecte:

  1. Dezirabilitate. Își arată fața „umană” în contextul în care (cel puțin declarativ) umanitatea e mai preocupată de sănătate. Mulți au umectat surprinși de faptul că un brand de tutun vrea o lume fără fumători. Asta pentru că unii oameni înghit găluște pe nemestecate, mai ales dacă-s îndulcite cu emoție și mesaje fals-pozitive;
  2. Să-și împingă subliminal în față noul produs, noul tutun 2.0, viciul din minunata lume nouă. Asta nu trebuie să se vadă pe față, ci subtil, cu influențări, o față frumix la departamentul de PR și un aer proaspăt de parcă vând morcovi, nu țigări electronice.

Omul nou fumează modern, digital, instagramabil. Fumatul modern e un status așa cum era țigara în gura lui James Dean sau Marilyn Monroe. S-au schimbat influențării, s-a modernizat viciul, e fix același lucru.

Omul modern își conectează țigara electronică la ceas, la contul de socia-media și în curând la plămâni. Așa e acum trendul.

Nu știu cum altfel s-o spun mai simplu și mai direct, dar e… vrăjeală.

O metodă atent studiată și implementată de a împinge în față același viciu cu altă fațetă. Și neapărat să pară că ne pasă de oameni. Asta până n-o să aflăm, mai devreme sau mai târziu, cât cancer dă și fumatul electronic. Marlboro manii generației noastre își vor face selfie-uri la chimioterapie.

Până atunci o să trăim cu impresia că o mare corporație îți vrea binele și te ajută s-o arzi cool cu un pix în gură care, când nu-ți colectează datele, te face să arăți senzațional în pozele de Instagram.

Recomandări
2 Comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *