Numele meu este anxietate și am George Bonea.

Poliția Română și morile de vânt

O să urmeze un text cam lung, dar asta pentru că în ultima perioadă n-am mai avut atât de mult timp și textele pe blog s-au mai rărit. Unul bun la 2-3 zile. Zic eu.

Astăzi o să vorbesc despre cum polițiștii de la rutieră se luptă cu morile de vânt.

Dar hai să discutăm pe puncte:

  1. Interziceți Waze-ul

Bă, ejti nebon?! Cum morții tei să se interzică Waze-ul că e mega tare!”. Uite, așa ușor. Și-am să și explic de ce cred că Waze-ul trebuie interzis.

Aplicația asta e foarte bună să te anunțe starea traficului, pe unde-i aglomerat și unde-s gropi în asfalt sau reparații. Dar Waze-ul e folosit și pentru a anunța radarele (subiect despre care o să vorbesc la punctul 2) și pentru a-ți arăta timpul când ajungi la destinație. Aici e marea problemă.

Sunt mulți șoferi care când se urcă la volan și pornesc Waze-ul se uită la timpul estimat pentru traseu și-și spun (nu neapărat cu voce tare, că nu-s toți schizoizi) că pot bate timpul ăla. Știu că e nevoie de multă sinceritate și introspecție, dar dacă folosiți Waze-ul la volan sunt sigur că ați încercat măcar o singură dată să „bateți” timpul aplicației.

Nu știu ce se întâmplă în creierul uman de intră în competiție cu telefonul, dar asta e realitatea. Probabil ni se trage de la faptul că mulți încă n-au deplină încredere în capacitățile tehnologiei. Sunt ăia care se uită la traseul sugerat de Waze/ Google Maps și spun „ăsta-i prost, mă ocolește! Știu eu pe unde trebuie să merg”. O să întâlniți acest mod de gândire la taximetriști (care știe ei orașul calumea) și la șoferii profesioniști care probabil au condus toată viața pe baza unei vaste culturi de drum și hărți mentale bătute precum cărările la munte.

Dar asta e o prostie pentru că tehnologia te ajută să știi în timp real starea drumurilor și, în curând, câte mașini sunt în trafic, viteza lor de deplasare și care-s șansele să ajungi la muncă în viața asta.

Dar totul ține de timp și instinctul competitiv.

Te urci la volan și Wazu`-ți spune că faci 6 ore până la Cluj? Păi Wazu` e prost. Tu bagi picioru`-n ea și ajungi în 4 ore jumate, cu adrenalină și endorfine pe care ți le-ai dat singur ca după o strașnică masturbare la un film de pe PornHub.

Asta-i problema principală a Waze-ului. Că stârnește. Și nu mă luați cu „pe mine niciodată, eu merg legal!”. Nici nu-i nevoie să ai o întreagă populație de cretini în competiție cu Wazu`. Cu 10 pe zi ți-ai rezolvat cota de morți.

  1. Problema radarelor

Polițiștii au atras atenția pe Facebook asupra obiceiului de a da flash-uri când vedem mașini de Poliție. Aici sunt două aspecte pe care trebuie să le luăm în seamă.

a) faptul că polițiștii sunt considerați „pândari” pentru că se ascund pentru a-i prinde pe sărmanii vitezomani. Din păcate am înțeles că legea nu le dă mână largă să stea mereu unde-i nevoie. Dar românii nu au cultură legislativă (lucru necondamnabil din moment ce nimeni nu se ocupă să-i învețe pe cetățeni legea) așa că polițiștii sunt între ciocan și nicovală;

b) este extraordinar cum o mare parte din români țin cu persoanele care încalcă legea. Nivelul de empatie e între 10 și 50 de km/oră peste viteza legală. Dacă omul a avut 200 km/oră în localitate e „nebun”. Dacă a avut 90 km/oră în localitate e „ghinionist” că l-a prins. Pentru că românul e specialist și știe să evite un copil la 90 km/oră.

Pentru șosele mai sigure e ideal să se respecte viteza legală. Dacă dai flash-uri vitezomanilor din sens opus, încercând să-i salvezi de amendă, de fapt încurajezi un stil de condus criminal. E ca și cum unii ar sparge o bancă, ar alerga cu prada în mână pe stradă și tu le-ai spune că după colț sunt polițiștii. E exact același lucru.

Da, o să spuneți „n-avem șosele, d-aia băgăm picioru`-n pedală!”, dar ăsta e un non-argument. E ca și cum ai spune „sunt urât, nu mă vor femeile și d-aia violez!”.

Apoi sunt ăia care vor să-i înjosească pe polițiștii care îi opresc, filmând momentul, punând tot felul de întrebări cretine. În 99% din cazuri ăia care filmează sunt vinovați, needucați și penibili.

Acum politicienii vor să facă munca polițiștilor și mai grea.

Vor să ridice plafonul de puncte de la care poți rămâne fără carnet de la 15 la 45. Practic n-o să mai pierzi niciodată carnetul pe puncte. De ce? Pentru că-n România se cultivă o mentalitate de „oricât de prost ești măcar să ai carnet”. Am mai scris într-un articol pe Jurnaliștii.ro despre cum șoferia a ajuns plasa de salvare a rataților.

Dacă-ți place viteza mergi pe circuit.

Vă dați seama că o societate cu mașini care merg singure n-am mai avea nebuni care bagă picioru` și care-și iau adrenalina din altceva.

Cred că undeva există un echilibru perfect al traficului. Dacă am merge toți legal și cu viteza legală ar merge totul șnur. Dar e mereu un bou care merge cu 10-20-30 km/oră mai repede, ajunge în fundul ăluia din față, frânează și de acolo se face un perpetuum încetinire. Problema traficului în România e că undeva în istorie a frânat un isteric și a încetinit ritmul bun al tuturor.

Un răspuns

  1. Pe mine ca sofer incepator Waze-ul, ma ajuta, deoarece nu cunosc deloc strazile. Cred ca depinte de fiecare persoana in parte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.
Nu mai bine te abonezi și-ți trimit eu un newsletter frumos din când în când? O să-ți placă.