Încep o detoxifiere de brand-uri

Cu toate că doamna doctoriță Simona Tivadar spunea că noțiunea de detoxifiere este o prostie (vă invită să citiți mai multe interviuri cu ea și să înțelegeți că alimentația a devenit un trend, precum moda vestimentară), m-am hotărât să-mi curăț mintea și corpul de brand-uri care nu mi-au demonstrat că se gândesc la binele meu, ci mai mult la buzunarul lor.

Cum am ajuns la concluzia asta?

Recentul scandal național PSD vs. Viitor. Da, n-ați văzut numele unor companii pe sacourile celor din Guvern, dar televiziuni precum Antena 3 și România TV au pătat minți credule cu mizerii despre Soroș, binom și protestatarii, liniștiți că vin bani de la cei care vor să-și promoveze produsele în orele de maximă audiență ale delirului.

Și nu-s eu singurul care a pus pe tapet problema asta.

Sâmbătă seară, pe Digi 24, era Barna Nemethi. Probabil îl știți ca fiind parte din echipa Brrrlog, cei care fac emisiunea online Periodic. Pe Barna am avut plăcerea să-l cunosc personal, să lucrez cu el. Exceptând că-l văd cam prea sigur pe faptul că USR o să rupă gura târgului, e un om cu idei de bun simț.

Barna a spus în direct la Digi, parafrazez din memorie, că posturile TV care fabulează pe subiectul protestelor recente trăiesc din bănuții primiți de companiile care-și fac reclamă. Și-s bănuți frumoși.

Ok, o să apară sufletele bune și corecte ale domeniului publicitaristic și vor spune „stai bă Bonea, că așa e corect în domeniu. Vine clientul, spune care e target-ul și tu-l trimiți către posturile Antena 3/România TV. Așa e corect față de această meserie”. Dar cu toate astea, viitorul unui popor nu trebuie terfelit pentru un spot TV și ca să aibă Mircea Badea bani de abonament la sală.

Și dacă vreți să fim sinceri până la capăt, Publicitatea e printre ultimele domenii în care am putea discuta despre corectitudine. Roșia Montană? Volkswagen? Alimente cancerigene?

Și e foarte ciudat cum unii publicitari uită cu cine lucrează în agenții. Și Barna, având contact cu astfel de oameni, știe că fiecare client (corporație, firmă, brand) are un „brand book”. O carte de căpătâi, un set de valori. Și-n 99% din cazuri în acest manual de spălare pe creier și convingerea angajaților că fac un lucru minunat se scrie negru pe alb că „vrem binele clienților, să ajutăm, să facem să fie frumos și pace pe planetă”. Și ăsta-i un bullshit, cum ar spune Dragnea.

Doar un joboholic fără viață personală mai crede aceste.

Firmele mari au studii despre clienți, fișe psihologice (nu individuale, dar la modul general), echipe întregi care forează după acel element „emoțional” care să-l facă pe cumpărător să aleagă o anumită perie de WC. Nu-i pasă nimănui de tine ca individ și când două produse seamănă bătălia se dă pe emoție, nu pe calitate sau preț.

De câte ori un coleg publicitar îmi vorbește despre valorile morale ale unui client îmi place să-i povestesc despre cum se poate face mătreață pe fond nervos lucrând pentru un client care promovează un șampon anti-mătreață.

Pot să înțeleg perfect faptul că viața e un bijniss și că au dispărut valorile de bază, precum supraviețuirea și coexistența, dar nu-mi pot convinge toți neuronii că unele lucruri sunt mărețe pentru că a crescut profitul și revenue-ul unei sigle.

Nu pot și pace.

Dar știți ce pot face? Pot renunța la unele brand-uri, cel puțin până-n punctul în care-mi dau seama că sunt bune pentru trupul și mintea mea. Nu-i munca-n zadar. 200.000 de oameni l-au convins pe patronul Uber să demisioneze din staff-ul lui Donald Trump. Fără protest, fără sânge. Pur și simplu au renunțat la Uber.

Ce, nu pot să trăiesc fără mezelurile de la Matache Măcelaru`? Nu trece răceala fără Fervex? Nu trebuie să-mi cumpăr Citroen și nici să alimentez de la OMV.

Eu pot și fără astea. Altfel nu știu cum aș mai putea să trăiesc și să mă accept dacă aș face cumpărături la Penny și aș știi că o parte din banii dați de mine la casă se duc la Ciutacu în buzunar ca să spună că-s plătit de Soroș. Cum să mai mestec Orbit dacă din banii mei îi pute gura lui Gâdea a dezinformare? În pare rău, nu pot face asta.

Acestea fiind zise, astea sunt brand-urile de care mă voi lăsa o perioadă:

 

DA DA, CUM ZICI TU…

dă cu părerea...

Related Post

2 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *